HYLLER PARTIET: Mikrobloggingstjenesten Sina Weibo er en slags blanding av twitter og facebook, og er blant de mest populære sosiale mediene i Kina. Forskere ved Harvard har analysert en rekke meldinger publisert på blant annet denne nettsiden for å kartlegge omfanget av og strategien bak en enorm propagandaoperasjon som gjennomføres av kinesiske statsansatte. Foto: REUTERS/Carlos Barria
HYLLER PARTIET: Mikrobloggingstjenesten Sina Weibo er en slags blanding av twitter og facebook, og er blant de mest populære sosiale mediene i Kina. Forskere ved Harvard har analysert en rekke meldinger publisert på blant annet denne nettsiden for å kartlegge omfanget av og strategien bak en enorm propagandaoperasjon som gjennomføres av kinesiske statsansatte. Foto: REUTERS/Carlos BarriaVis mer

Kina skriver 488 millioner falske meldinger på sosiale medier hvert år

En horde av kinesiske statsansatte har i oppgave å overstrømme sosiale medier med positiv omtale av kommunistregimet, heter det i en ny forskningstrapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forskningsrapporten med tittelen «How the Chinese Government Fabricates Social Media Posts for Strategic Distraction, not Engaged Argument» er gjort av forskere ved Harvard-universitetet, og ble utgitt i dag.

Forskerne mener å ha avdekket at regimet bruker en horde med statsansatte som under dekke av å være vanlige borgere, i virkeligheten driver en koordinert propagandakampanje i sosiale medier for å framsnakke det kinesiske regimet.

De anslår at myndighetene fabrikerer og poster rundt 488 millioner meldinger på sosiale medier hvert år.

Metoden, hevder forskerne, er ikke å krangle med regimekritikere, eller å diskutere sensitive emner, slik man tidligere har antatt.

«Målet med denne enorme hemmelige operasjonen er å distrahere offentligheten, endre tema og være heiagjeng for Kina, den revolusjonære historien og kommunistpartiet», skriver forskerne.

50-øre partiet Man har i mange år antatt at et sekssifret antall kinesere har hatt som jobb å framsnakke Kina i sosiale medier, for meget lav provisjonsbetaling. Heiagjengen er blitt omtalt som «The 50c party», fordi det ble antatt at de får rundt 5 jiao (rundt 50 øre) for hver kommentar de poster.

Men i datamaterialet forskerne har analysert, er nesten alle (99,3 prosent) spammerne statsansatte på forskjellige nivåer.

«Vi har ikke funnet noe bevis på at de får ekstra betalt for dette arbeidet. Det virker snarere som det er en del av jobben», skriver artikkelforfatterne. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lekkasje Datamaterialet forskerne har basert seg på, er en lekkasje av eposter fra propagandakontoret i Zhanggong i Jiangxi-provinsen. På den måten har de kunnet identifisere 43.000 «falske» medlinger på sosiale medier, og funnet ut hvem som har skrevet dem.

- Dette er en veldig interessant forskningsrapport. Disse forskerne er de første som har analysert hele denne lekkasjen fra propagandabyrået. De har funnet ut hvem som poster, og hva de skriver, sier professor Mette Halskov Hansen ved institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo.

Ifølge professoren gir forskningsrapporten to viktige, nye innsikter:

- Det første er hvem som legger ut disse meldingene. Det er ikke alminnelige innbyggere som får betalt av regimet, slik man tidligere har trodd, men det ser ut til å være regjeringsansatte på forskjellige nivåer, som har dette som en del av jobben, sier Hansen.

- Det andre som er interessant er hva som skrives. Det viser seg at de bruker en annen strategi enn det vi trodde: De imøtegår ikke kritikk, men forsøker å skifte emne. Hvis noen skriver at de er forbannet over at en fabrikk har sluppet gift ut i en elv, så sier de ikke noe imot det, men dreier for eksempel oppmerksomheten over på nye utslippsregler fra kommunistpartiet, eller lignende, sier Hansen.

«Nesten ingen av de regimevennmlige posterne tar del i noen form for diskusjon i det hele tatt. De forsvarer ikke regjeringen, ledere eller politikken fra kritikk», skriver forskerne.

Koordinert Forskerne har funnet ut at meldingene ikke kommer i en jevn strøm, men varierer stort i omfang, noe de mener indikerer at innsatsen på sosiale medier er koordinert. De har også funnet ut at det ble sendt ut spesielt mange meldinger i politisk sensitive tidsrom, som under partikongresser eller opptøyer.

Kina bruker enorme ressurser på å overvåke og sile stoff for sine 700 millioner internettbrukere. Kravene for å slippe igjennom Den store kinesiske brannmuren, som skal holde uønsket informasjon ute, har vært en kamel å svelge for mange internasjonale nyhets- og SoMe-sider.

En rekke av verdens mest brukte nettsider er fortsatt utilgjengelige for kinesiske nettbrukere, som for ekempel Google, Facebook, Youtube, Twitter, Instagram og New York Times. Også NRK er forbudt.

Ifølge Beijing News er over to millioner kinesere satt til å overvåke nettrafikken.

Kan skrive hva du vil - Jeg tror de har veldig mye ressurser å bruke på dette. Kinesere er entusiastiske brukere av sosiale medier. Det å dreie den offentlige mening er helt avgjørende for å beholde legitimitet for regimet. Tror ikke det er en diskusjon om å holde ressursbruken nede på dette området, sier professor Hansen til Dagbladet.

Den kinesiske sensuren fungerer ikke slik at det automatisk kommer noen på døra om du skriver noe regimekritisk, forklarer hun.

- Du kan som individ kritisere regimet mye så lenge du ikke oppfordrer til kollektiv mobilisering eller protest, sier Hansen.

SER DEG: Kina bruker enorme ressurser på å sensurere og kontrollere internettrafikken i landet. Rundt to millioner kinesere skal være satt til å være nettpoliti. Foto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon/
SER DEG: Kina bruker enorme ressurser på å sensurere og kontrollere internettrafikken i landet. Rundt to millioner kinesere skal være satt til å være nettpoliti. Foto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon/ Vis mer