Kina stenger populær avis

Kommunistpartiet strammer grepet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det kinesiske departementet for propaganda har bestemt seg for å stenge den innflytelsesrike avisen Bing Dian.

Det skjer samtidig med at Google har annonsert at de skal styre brukerne til www.google.cn, noe som vil begrense kinesiske internettbrukeres adgang til informasjon som myndighetene anser for å være problematisk.

Sjefredaktøren Li Datong ble informert om nedleggelsen i går morges. Han var naturlig nok svært opprørt over myndighetenes inngripen.

- Jeg er veldig sint. Dette er et uakseptabelt inngrep som ikke har noen juridisk basis og faktisk er ulovlig, sa Li i et telefonintervju med International Herald Tribune.

Ukeavisen Bing Dian eller «Frysepunktet» er kjent for å ta opp sensitive politiske spørsmål og sosiale temaer. Som bilag til ungdomsavisen China Youth Daily er den svært populær blant Kinas velutdannede elite, og avisen publiserte blant annet avslørende saker om det kjemiske utslippet i elva Songhua.

Strammer grepet

President Hu Jintao, som kom til makten i 2002, har strammet grepet om ytringsfriheten i den siste tiden. Ifølge myndighetenes egne tall ble 79 aviser og 169 millioner publikasjoner stemplet som ulovlige i fjor.

Innskrenkingen skjer i en tid hvor Kommunistpartiet står overfor stadig større interne spenninger på grunn av korrupsjon, forurensing og økonomiske og regionale forskjeller.

STEMNINGSSKIFTER: President Hu Jintao har innskrenket ytringsfriheten, avsatt redaktører og lagt ned aviser. Men det er like mye stemningsskifter som sentralstyrt politikk, mener forsker. Foto: Scanpix/Reuters
STEMNINGSSKIFTER: President Hu Jintao har innskrenket ytringsfriheten, avsatt redaktører og lagt ned aviser. Men det er like mye stemningsskifter som sentralstyrt politikk, mener forsker. Foto: Scanpix/Reuters Vis mer

Selv om kinesiske medier aldri har hatt store muligheter til å øve kritikk mot toppledere, har fjernsyn, aviser og nettaviser begynt å knive om å komme først med nyheter og det å ta opp sensitive problemstillinger.

Nå ser det imidlertid ut til at myndighetene under Hus lederskap gradvis, men systematisk har begynt å kontrollere mediene. Ved årsskiftet ble den frittalende redaktøren av Beijing News, Yang Bin, og to av hans assistenter sparket. Ingen offisielle begrunnelser ble gitt for avskjedigelsen av Yang, men andre redaktører og journalister hevdet den var et resultat av at avisen hadde skrevet regimefiendtlige artikler.

Sensur av internettbloggere og restriksjoner på mobiltelefonbruk er blant de andre tiltakene Kommunistpartiet har iverksatt.

Går i stemningsbølger

Elin Sæther ved Universitetet i Oslo har forsket på kritisk presse i Kina. Hun tror ikke nødvendigvis den siste tids hendelser er et tegn på at ytringsfriheten i Kina får dårligere kår.

- Det store bildet er at dette med ytringsfrihet går opp og ned hele tida. For eksempel kan dette variere med høytider og ferier, sier Sæther til Dagbladet.no.

Akkurat nå feirer kineserne nyttår, og Sæther forteller at ett år fikk ikke kineserne vite om et stort jordskjelv i landet, fordi myndighetene ikke ville ødelegge folks glede.

- I Kina har de en lang tradisjon med å rapportere om positive og oppbyggelige nyheter. Det ansees som viktig i dannelsesprosessen av menneskene. På den måten blir effekten viktigere enn innholdet.

En liten eksplosjon

Men også Sæther tror at den gamle mediekulturen er i ferd med å brytes som følge av større konkurranse mellom aviser, fjernsyn og Internett-tjenester.

- Det er en liten eksplosjon på gang med større konkurranse, og mer spissede nyheter.

Hun understreker imidlertid at i det endrede mediebildet er underholdningsjournalistikken viktig og innflytelsesrik.

- Det kan virke som om vestlige journalister tror at kinesiske ungdommer bare sitter og surfer på Amnestys sider. Faktum er at de er mest interessert i stoff om filmstjerner og modeller.

Sæther advarer derfor mot en politisk overfortolkning av det som skjer.

- Dette handler like mye om stemningsskifter, og er ikke nødvendigvis sentralstyrt toppolitikk.

Hun mener også søkemotorer som Google og Yahoo har vel så mye å svare for, som de kinesiske myndighetene.

- De kommersielle aktørene som Google er også med på å begrense ytringsfriheten og demokratiet ved å tilrettelegge for nettsensur, sier Sæther.

Må «forbedre»

Hva som vil skje videre med Bing Dians fem redaktører og åtte reportere er uklart. En kvinnelig ansatt ved Bing Dian, som ikke ønsket å oppgi navnet, ga uttrykk for hvor oppgitt hun var.

- Dette er så urettferdig!

- Det er vanskelig å si hvor lang tid det vil ta før avisen kan starte opp igjen. Men det må bli etter at nødvendige «forbedringer» er gjort, sa kvinnen til nyhetsbyrået AP.

<B>BERØMT BLOGGER:</B> Søster Furong blogget seg til berømmelse, men fikk merke myndighetenes vrede på grunn av de utfordrende bildene hun la ut.
<B>BEIJING NEWS:</B> 100 journalister demonstrerte da redaktøren og to ansatte i Beijing News ble avsatt.
<B>GLAD I GLA\'SAKER:</B> Pressen i Kina er glad i å melde om positive oppbyggelige saker. Nå er det en liten eksplosjon på gang, mener forsker.