Kinas nye jappegenerasjon

I Beijing og andre store, kinesiske byer popper det opp stadig nye luksusforretninger. Unge, hippe kinesere stod i kø da den franske luksuskjeden Louis Vuitton åpnet ny butikk i Beijing fredag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Stadig flere unge kinesere er blitt storforbrukere. I en nylig publisert undersøkelse blant urbane kinesere svarte to av tre at de «griper enhver anledning til å nyte livet», inkludert å handle eksklusive forbruksvarer, melder Beijing Times.

Etter to tiår med økonomiske reformer i den kommunistiske superstaten, er eksklusive klokker, herredresser, luksusvesker og raske biler blitt et stadig vanligere syn blant de unge og merkebevisste. 25 år gamle Miss Yu fra Shanghai handler luksusvarer fra europeiske og amerikanske motehus hver måned, ofte bare med et kjapt blikk på prislappen. Selv om den unge journalisten har en månedslønn på 5000 yuan, i overkant av 4.000 kroner, består garderoben hennes av merker som Chanel, Gucci, Burberry og Prada.

- Jeg synes en veske til 10.000 yuan passer meg bedre enn 100 vesker til 100 yuan hver, sier Yu til den kinesiske avisen.

- Tre grupper

- Blant Kinas luksusvare-entusiaster, er bare et lite antall virkelig rike, sier Yang Qingshan, generalsekretær i Kinas merkevareorganisasjon. En undersøkelse blant internettbrukere i Shanghai og naboprovinsene viste at 56,7 prosent hadde spart penger for å kjøpe luksusprodukter.

Det har Tony Wang, sjef i et av Shanghais reklamebyrå. Han tjener 20.000 yuan, nærmere 17.000 kroner, i måneden, men har likevel satt seg på en streng diett bestående utelukkende av frukt og kaffe. Wang forsøker ikke å gå ned i vekt, men sparer til en samling luksusvarer til en verdi av 30.000 yuan, eller 25.000 kroner.Radha Chadha, styreleder i et konsulentfirma og aktuell med en bok om de nye, kinesiske jappene, har delt luksusvarekonsumerne i tre grupper.

Den første er Wangs gruppe - menn med hvite skjorter og gode jobber som ønsker å kjøpe luksusvarer for å vise sin eleganse og gode smak. Den andre er de svært velstående kineserne som ønsker å vise sin rikdom, mens den tredje er hippe unge mennesker på omkring 25 år som handler på kreditt.

Professor Du Junfei ved Nanjing University i Kina er bekymret over kjøpepresset som sprer seg i den urbane befolkningen.

- Handel av luksusvarer står for fire prosent av forbrukernes midler globalt. Men i Kina bruker man 40 prosent av inntektene på luksusvarer, sier Junfei.
Terminator-turnéOnsdag holdt California-guvurnør Arnold Schwartznegger et foredrag ved en mottakelse i Beijing. Den tidligere Terminator-stjernen er på en fem dager lang rundtur i verdens mest folkerike land for å selge inn Californias varer – alt fra appelsiner til programvare. Guvurnøren innprentet samtidig sitt budskap om å kjempe mot piratindustrien, som er godt organisert i Kina.
 
Særlig i klesbransjen er piratkopier et stort problem. Den franske designerkjeden Louis Vuitton satser tungt i det kinesiske markedet, og åpnet fredag sin 12. forretning i landet. Kjeden håper det nye flaggskipet, på 17.00 kvadratmeter over tre plan, vil få kineserne til å satse på ekte vare i stedet for piratkopier.

- År etter år ser man en stor økning i både kjøpekraft og antall mennesker som kan kjøpe produkter fra Louis Vuitton, sier Bernard Arnault, leder av Louis Vuittons eierselskap, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA til Associated Press. Den nye forretningen ligger i et kjøpesenter i tilknytning til et av den kinesiske hovedstadens luksushoteller. Forretningens rimeligste vare er en veske til 3.000 yen, omkring 2.500 kroner. Den dyreste er en gullklokke til 1,6 millioner yuan - hele 1,3 millioner kroner.

LUKSUS: Kinesiske modeller kastet glans over åpningen av en ny Louis Vuitton-forretning i Beijing fredag. Stadig flere kinesere handler i rådyre europeiske og amerikanske motehus - uten å kikke på prislappen. Foto: AP/Greg Baker
LUKSUS: Kinesiske modeller kastet glans over åpningen av en ny Louis Vuitton-forretning i Beijing fredag. Stadig flere kinesere handler i rådyre europeiske og amerikanske motehus - uten å kikke på prislappen. Foto: AP/Greg Baker Vis mer
IKKE MADE IN CHINA: Tvert i mot. California-guvurnør Arnold Schwarzenegger håper at Kina - verdens nye økonomiske supermakt - i framtiden vil handle flere produkter som er lagd i California.
LAMBOURGHINI: En besøkende tar bilde av en V12 Murcielago i Kinas første Lambourghini-forretning, som åpnet i fjor.