King of the road

Navn: Knut Enger Alder: 51 Yrke: Lastebileier

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Yrkesbetegnelsen han omtales med er, formelt sett, ikke helt presis. For før han gikk dundrende over ende med hele tre selskaper i 1992, foretok han en manøver som bostyret kalte «en posisjonering med tanke på en forventet konkurs». Men selv om kona Elsa startet et konkurrerende enkeltkvinneforetak på deres felles hjemsted i Ytre Enebakk, er Knut Enger lastebileier med hud og hår. Og det er hans navn som står på bilene.

Dem er det 45 stykker av. De tilbakelegger 6,5 millioner kilometer i året. Og går ikke geskjeften så det griner, så øker i alle fall konas formue fra år til år. Selv har Enger null i inntekt og betaler null i skatt. Han kaller seg en halvfeit gubbe uten hår. Han skyter gjedde på fritida og er altså en av landets mest aktive og synlige aksjonister.

For da lastebileierne blokkerte veiene sist vinter, var det Enger og andre kritikere av ledelsen i Norges Lastebileier-Forbund som lot motoren gå på tomgang. Aksjonen førte til en bølge av sympati, og siden den gang har Bileiernes Interesseorganisasjon blitt dannet. De fleste andre aksjonister her til lands blir gjerne båret vekk etter en stund. Nå var det selvsagt ikke uten videre enkelt å bære bort et hundretall lastebiler. Og naturligvis irriterte blokaden tusener av køsittende bilister og stående kollektivreisende. Men det mest slående med vinterens aksjon, var at lastebileierne ble en slagkraftig opposisjon av å parkere bilene sine. Plutselig ble det viktig for myndighetene å komme dem i møte.

Men nok var ikke nok. Nå truer Enger og hans folk med nye aksjoner. Dieselen skal ned med minst to kroner literen. Å vifte med seksti øre er en hån mot lastebileierne, sier Enger på TV. Og det nikkes i hjemmene bortetter. For lastebileierne har valgt seg en talefør aksjonsgeneral. Enger er en mann som fort vekk blir en representant for folkets fornuft. At han utelukkende representerer sine egne og kollegenes næringsinteresser, viker for inntrykket av en som kjemper en rettferdig kamp mot en stat som suger ut alle dem som sitter bak rattet.

Det var neppe opprørsgeneral han hadde tenkt å bli da han 23 år gammel kjøpte sin første lastebil. Født som yngstemann i en søskenflokk på 11 i Høland, bodde i Nittedal og på Klemetsrud i Oslo før han traff «madammen», som han kaller kona. Hun bodde i Enebakk. Og slik ble det. Mange år og flere tusen mil seinere ble lastebilsjåfør Knut Enger symbolet på at de tankene som teller i Norge, inneholder drivstoff.