SJOKOLADE: Ida Gjessing, advokat og partner i advokatfirmaet Grette, sier det skal mye til for at et produkt får enerett på en form. Dette har KitKat forsøkt på i 11 år, uten å lykkes. Foto: DANIEL SANNUM LAUTEN/Dagbladet
SJOKOLADE: Ida Gjessing, advokat og partner i advokatfirmaet Grette, sier det skal mye til for at et produkt får enerett på en form. Dette har KitKat forsøkt på i 11 år, uten å lykkes. Foto: DANIEL SANNUM LAUTEN/DagbladetVis mer

KitKat versus Kvikk Lunsj

KitKat taper ikke bare sjokoladekampen mot Kvikk Lunsj i retten...

Britisk storavis i test: - KitKat er ikke bare et ikke-unikt varemerke. KitKat er ikke engang den beste firefingrede sjokoladen i Europa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I over 11 år har produsenten bak KitKat, Nestlé, forsøkt få de fire sjokoladestengene som eget varemerke, en sjokoladefasong nordmenn kjenner best som Kvikk Lunsj.

Men heller ikke denne gangen lyktes de med det.

Tidligere denne uka avviste domstolen i Storbritannia anken til KitKat etter en rettssak i fjor høst, skriver avisa The Guardian.

Det betyr at briter fortsatt kan kjøpe den erkenorske sjokoladen Kvikk Lunsj.

Måtte be om EU-råd

Det var i fjor høst saken var opp for retten i Storbritannia. Da måtte britiske dommere be om råd fra EU-domstolen. Der slo en av generaladvokatene fast at Nestlé ikke kan beskytte fasongen på sjokoladen som varemarke etter EUs regler.

Ifølge nettstedet rettighetsadvokater.no er ikke en slik uttalelse bindende for domstolene, men følges i de aller fleste tilfeller.

Nettstedet skriver at for at en form skal bli et eget varemerke, må den gjennomsnittlige forbruker av produktet, blant annet, «skille produktet fra andre foretaks produkter uten å foreta en analytisk undersøkelse og uten å være særlig oppmerksom».

KitKat kom på markedet i 1935, mens Kvikk Lunsj kom i 1937. Begge har de samme, fire sjokoladestengene med kjeks som kan brekkes fra hverandre.

Det er den britiske sjokoladegiganten Cadbury som representerer Kvikk Lunsj på det britiske markedet. Både Cadbury og det norske Freia er eid av amerikanske Mondelez International

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nestlé sier i en uttalelse til BBC at de er skuffet over dommen.

- Vi vurderer neste skritt. KitKat er mye elsket rundt om i verden, og den firefingrede formen er godt kjent av forbrukere, sier en ikke-navngitt talsmann til BBC.

SJOKOLADE: KitKat Foto: NTB Scanpix
SJOKOLADE: KitKat Foto: NTB Scanpix Vis mer

Mye til å få enerett

Ida Gjessing, advokat og partner i advokatfirmaet Grette, sier at hun ikke ønsker å uttale seg om Kvikk Lunsj og KitKat-tvisten, men forteller at det generelt skal mye til for at en produsent får enerett til en form.

- Det å innarbeide en form som varemerke er utfordrende. Hvis et selskap har brukt mye ressurser på å innarbeide en form, ønsker selskapet gjerne å få enerett til formen gjennom varemerkebeskyttelse. For at det skal skje, må et selskap helst ha vært alene om å bruke formen over lang tid. I tillegg må forbruker oppfatte at formen bare kan komme fra en bestemt leverandør, sier Ida Gjessing til Dagbladet.

Gjessing trekker fram Coca Cola-flasken som et eksempel. Den karakteristiske organiske formen vil nok anses som et varemerke. Dersom et annet produkt fra et annet selskapet blir laget i den formen, kan det føre til at forvekslingsfare; forbruker kan tro det er et Coca Cola-produkt.

TURGLAD: Disse guttene lot Kvikk-Lunsj bestemme hvor de skulle dra. Video: Privat Vis mer Vis mer

- Hvis man har brukt store ressurser på å innarbeide form som et kjennetegn, vil et selskap gjerne hindre at konkurrenter snylter på den goodwill de har opparbeidet seg for formen. Man ønsker gjerne varemerkebeskyttelse for å verne investeringen i markedet, sier Gjessing, og legger til at forbruker er nok mer vant til å kjenne igjen logoer enn form som varemerke.

Testet sjokoladen

Den britiske storavisa The Guardian har testet forskjellene mellom KitKat og Kvikk Lunsj.

Testen besto av seks kategorier: Utseende, følelse, tekstur, knekkelyd, sjokoladen og konsistens.

Avisas testpanel mente at Kvikk Lunsj er best. De mener den erkenorske sjokoladen har finere utseende, den har et tydelig knekk når en sjokoladestripe deles i to, sjokoladen har en rundere, luftigere og fyldigere smak, og det er lett å spise sjokoladestengene lag for lag. Testpanelet fant også ut av Kvikk Lunsj-sjokoladen er 5,5 gram tyngre enn KitKat, og at stripene var bredere.

Kvikk Lunsj fikk 24 av 30 poeng. KitKat fikk 17 poeng.

- Det er offisielt. Ikke bare er KitKat et ikke-unikt varemerke. KitKat er ikke en gang den beste firefingrede sjokoladen i Europa, skriver de.

Norsk sjokolade

Kvikk Lunsj blir fortsatt produsert ved Freia-fabrikken på Rodeløkka i Oslo, slik det har vært siden sjokoladen ble introdusert i 1937, opplyser pressekontakt Celin Husby hos Freias amerikanske eierselskap Mondelez International (tidligere Kraft Foods) til Dagbladet.

- Kvikk Lunsj selges primært i Norge, men også i grenseområder i Sverige, på ferger som går til Norge og til spesielle butikker for nordmenn i utlandet, opplyser Husby.