– Kjære deg, skal du ta livet av deg

Styrmann på tankeren «Doris» ropte mot sjarken «Skarbak» før sammenstøtet. Åpenbar uenighet om hvilken båt som skulle vike.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Kjemikalietankeren «Doris» og fiskesjarken «Skarbak» snakket med hverandre i fire minutter før båtene kolliderte. Dette kommer fram under åpningen av sjøforklaringen etter kollisjonen i Romsdal tingrett i Molde dag.

Finn Bertram Evensen (54) fra Vesterålen er fortsatt savnet etter det voldsomme sammenstøtet i Fræna tirsdag.

Overlevelsesdrakten hans er funnet - sannsynligvis ubrukt, og alt håp om å finne fiskeren i live er nå ute.

Erkjenner ansvar

Tankeren skulle normalt ha vikeplikt etter sjøfartsloven. Det bekrefter overstyrmann Knut Reine på tankskipet Doris. Revne erkjenner langt på vei at han hadde ansvaret for den situasjonen som oppsto, ifølge NTB.

Det var likevel åpenbar uenighet om hvem av de to som skulle vike.

«Doris» fikk «Skarbak» inn fra 30 grader i forhold til sin kurs på styrbord side og skulle normalt ha vikeplikt etter sjøveisreglene.Utskriften fra Florø radio viser at «Skarbak» tok kontakt med «Doris» på kanal 16 klokken 19.15.58 tirsdag kveld og spurte om «Doris» hadde tenkt å slakke av.

- E du steike gal!

KRAFTIG SAMMENSTØT: Her heises restene av sjarken Skarbak opp ettter det voldsomme sammenstøtet med tankskipet Doris. Foto: ERIK HATTREM
KRAFTIG SAMMENSTØT: Her heises restene av sjarken Skarbak opp ettter det voldsomme sammenstøtet med tankskipet Doris. Foto: ERIK HATTREM Vis mer

Dommer Oddne Hansen leste fra lydloggen, og lokalavisa Romsdals budstikke refererer følgende:

19.15.58: Skarbak: Har du tenkt å bakke opp, du som kjem?

Doris: Er du 20 fot, eller er du 19. Tror du skal roe deg ned, litt.

19.16.37: Doris: Hvis du ikke bakker opp, nå, så smeller det.

Skarbak: Bakk ut for faen, e du steike gal.

19.17.21: Doris: Ja, det var Doris. Vi har kjørt på en liten fiskebåt. Kan Finnmarken slakke opp, og hjelpe oss å leite.

- Skarbak kunne unngått sammenstøt

Overstyrmann Knut Revne, som sto til rors på «Doris», sa i retten at «Skarbak» ble oppdaget da han var 1,35 minutter fra «Doris», skriver NTB.

– Kjære deg, skal du ta livet av deg

Slik han forklarte seg i Romsdal tingrett i dag, var «Doris» låst, og det var bare «Skarbak» som kunne forhindre et sammenstøtI retten er Utkilen-rederiet representert med administrerende direktør Geir Mjelde. Den omkomne fiskeren Finn Bertram Evensens to sønner, Eindride Lauritzen og Daniel Nygård, er begge til stede i retten.

Eindride Lauritzen har fortalt til Dagbladet at han tror faren ville foretrukket å dø på havet framfor i sykeleie.

- Han var en ekte sjømann, som levde og åndet for livet på havet. Og han var fullt klar over at han hadde et farlig yrke, sa sønnen.

- Låst situasjon

Skipper Trygve Bekken på tankskipet Doris forklarte seg fra klokka 13.30. Han har vært ansatt i rederiet Utkilen i 19 år, 14 av disse som kaptein. Han har imidlertid ikke vært ombord i MT Doris i mer enn ni uker til sammen, skriver Romsdals budstikke.

- Jeg oppdaget sjarken omtrent samtidig som styrmann. Skarbak var innledningsvis noe kamuflert av skummet fra sjøen i bakgrunnen. Vi vurderte det raskt som en kritisk situasjon i emning. Vi vurderte styrbordmanøver for å unngå sammenstøt, men kom til at dette ville øke faren for å kollidere - og vi mente det var en uaktuell manøver. Vi ble enige om å fange sjarkens oppmerksomhet, sa Bakken.

Styrmann Revne satte derfor lyskasteren til «Doris» på «Skarbak». Han beskriver det samme hendelsesforløpet som Bakken. Han sa i retten at han at han oppfattet lyssignalene som kom tilbake fra «Skarbak», slik at sjarken hadde oppfattet alvoret og ville vike, selv om det var «Doris» som hadde vikeplikt, melder NTB.

– Vi følte oss låst i den situasjonen som oppsto. Vi så også at «Skarbak» først slakket på farten, så virket det som om han like etter ga full fart forover i et forsøk på å komme foran baugen vår, sa Revne.

- Hadde ikke andre valg

Det var da han ropte høyt på brua:

– Kjære deg, skal du å ta livet av deg.

– Det var «game over», tenkte Revne etter at de to skipene smalt inn i hverandre. «Skarbak» ble delt i to i det voldsomme sammenstøtet.

Skipper Bekken syns det er vanskelig å si om noe kunne vært gjort annerledes.

- Vi hadde ikke så mange andre valg slik situasjonen utviklet seg, sier han ifølge Romsdals Budstikke.

<B>FØLGER SJØFORKLARINGEN:</B> Begge Finn Bertram Evensens sønner, Eindride Lauritzen og Daniel Nygård (t.h.), er i Molde for å følge sjøforklaringa.