Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kjedemakt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet mener landets butikkjeder for sportsutstyr lurer kundene gjennom ulovlig reklame. Ombudet truer med millionbøter etter avdekkingen av misvisende bruk av «før»- og «nå»-priser. Som beskrevet i gårsdagens oppslagssak i Dagbladet har kjeder som G-sport, Intersport, XXL-sport og Coop Obs Sport operert med «før»-priser som ikke er reelle utsalgspriser i sine kampanjer. Det er et soleklart brudd med markedsføringsloven.

Det siste tiårets revolusjon på varemarkedet gjør at et relativt lite antall kjeder har fått monopolliknende makt innen nær sagt alle bransjer. Det setter helt nye krav til våre regulerende myndigheter, og til Forbrukerombudets rolle som vaktbikkje på vegne av oss alle som konsumenter. Forbrukerombudet gjør jobben sin når det nå retter søkelyset mot utslagene av et knippe dominerende sportkjeders markedsmakt og metoder.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media