Kjell ble sint og sendte mail til minister

Nå har 53-åringen trolig sørget for snillere regler for 220 000 førerkortinnehavere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • LES korrespondansen mellom Colberg, departementene og Vegdirektoratet.

    (Dagbladet.no): Læreren Kjell Sommerfelt Colberg har personlig erfart hvor stivbeint det offentlige regelverket kan være.

    Da han i sommer oppdaget at han var tre uker for sent ute til å fornye legeerklæringen på sitt førerkort for lastebil, var byråkratene i Statens vegvesen nådeløse. «Du må kjøre opp på nytt» var meldingen han fikk.

    Rammer hardt


    De nye førerkortreglene tillater nemlig ikke forglemmelser. For alle som har førerkort for tunge kjøretøy (tillatt totalvekt over 3500 kilo) kreves helseattest fra lege hvert tiende år.

    Er du en dag for sent ute med å fornye førerkortet, ryker lappen. Uansett om du er frisk eller ikke. Dermed må du avlegge ny førerprøve, både teoretisk og praktisk - selv om du dagen før hadde gyldig sertifikat.

    I dag har omlag 220 000 nordmenn lastebilsertifikat. Mange fikk endret sine sertifikater til klassen C1 for lett lastebil da den gamle stempelordningen forsvant i januar 2002.

    En rekke privatbiler, som SUVer fra Chevrolet, GMC, og Ford, krever førerkort C1.

    Rasende


    - Jeg følte det som et overgrep da de nektet å fornye mitt førerkort. Jeg trodde rett og slett ikke mine egne ører. Jeg hadde jo legeattest, og var jo ikke blitt noen dårligere lastebilsjåfør på tre uker. Men det var ikke snakk om. De krever at jeg kontakter en kjøreskole og kjører opp på nytt, sier Kjell Sommerfelt Colberg til Dagbladet.no.

    Han sier han fikk sommeren ødelagt av de stivbeinte reglene. Først anket han avgjørelsen til Statens vegvesen lokalt. Den ble avslått av regionskontoret. Deretter anket han til Vegdirektoratet, som også avslo.

    - Jeg følte at de straffet meg på lik linje med fyllekjørere og kriminelle. Alt jeg hadde gjort galt var å være litt sent ute, sier han oppgitt.

    Sendte mail


    - Jeg ringte stortingsfolk i samferdselskomiteen, yrkesbilforbundet, Transportarbeiderforbundet... alle var enige, men det hjalp lite. Jeg hadde nesten gitt opp, forteller læreren til Dagbladet.no.

    Derfor ble han svært overrasket da Dagbladet.no ringte og fortalte at moderniseringsminister Morten Meyer hadde mottatt en mail fra 53-åringen - og at denne nå var på god vei til å endre hele førerkortreglementet i Norge.

    E-posten Colberg sendte er en av de siste sakene den avtroppende moderniseringsministeren personlig tok seg av.

    I slutten av september sendte Meyer et forslag videre til Samferdselsdepartementet, der han ber om at reglene endres. Nå skal alle med førerkort for lastebil varsles når 10-årsfristen nærmer seg utløpsdato.

    Samferdselsdepartementet brukte ikke lang tid på å sende forslaget videre til Vegdirektoratet - med klar antydning om at dagens regelverk er urimelig strengt.

    Urimelig


    - Denne saken er et nokså naturlig eksempel hvor forvaltningen blir urimelig overfor menneskene den er satt til å tjene. Det virker helt unødvendig å tvinge folk ut i en kostnadsfull oppkjøringsprosess bare fordi de har overgått en frist, sier Morten Meyer til Dagbladet.no.

    Han sier det var viktig for ham å ta publikum på alvor. Allerede tidlig i hans ministerperiode opprettet han en tipsbase der folk kunne maile direkte til ministeren med forslag til forbedringer.

    - Her har vi fått et titalls saker i uka, som kanskje kan virke små og uviktige, men som betyr mye for folk i hverdagen. Denne førerkortsaken er et eksempel der jeg fant det vanskelig å forsvare forvaltningen. Det er folket vi er til for, og ikke omvendt. Derfor var det viktig for meg å gjøre barrieren mellom folk og minister lavere, sier Meyer til Dagbladet.no.

    Da Dagbladet.no kontaktet eksministeren, var han ikke klar over at saken allerede hadde nådd helt frem til Vegdirektoratet - som han nå mener har fått klare nok signaler til å endre regelverket.

    - Det var hyggelig, og en honnør til Colberg. Nå vil det gjøre livet enklere for alle de som opplever samme problem i fremtiden, sier Meyer.

    Stolt


    - Nå ble jeg virkelig litt stolt, sier Colberg på sin side.

    Selv om han ikke kjører lastebil til daglig, har han en veteranlastebil som han liker å lufte en gang i blant.

    - Jeg føler meg jo ganske liten i forhold til dette statsapparatet, og synes det er fantastisk hvis min e-post kan bli grunnlaget for en regelendring. Kanskje har jeg hjulpet mange som ville ha havnet i samme suppa som meg. Nå håper jeg bare endringene fører til at også jeg får lastebillappen tilbake, sier han.

  • LES korrespondansen mellom Colberg, departementene og Vegdirektoratet.
NÅDDE FREM: Kjell Sommerfelt Colberg (53) sendte mail til moderniseringsministeren. Det kan få store konsekvenser for folk med lappen. Foto: Robert S. Eik
NÅDDE FREM: Kjell Sommerfelt Colberg (53) sendte mail til moderniseringsministeren. Det kan få store konsekvenser for folk med lappen. Foto: Robert S. Eik Vis mer
TOK AFFÆRE: Moderniseringsminister Morten Meyer grep fatt i saken før han forlot ministerposten. Et av forslagene er å innføre en rimelig varslingsordning for å minne folk på å fornye førerkortet før det er for sent.<br>LES <a href="http://www.dagbladet.no/download/0477_001.pdf">korrespondansen mellom Colberg, departementene og Vegdirektoratet</a>.
URIMELIG: Morten Meyer sier seg helt enig i at den nye førerkortordningen slår uakseptabelt hardt ned på forglemmelser. Det samme gjør Samferdselsdepartementet som savner sammenhengen mellom forglemmelsen, og det å være skikket til å kjøre lastebil.