Foto: NASA
NÆR, MEN IKKE FARLIG: Asteroiden vil være 1 198 961 kilometer fra jorda på sitt nærmeste i dag. Dette tilsvarer tre ganger avstanden til månen. Foto: NASAVis mer

Kjempe-asteroide passerer jorda i dag

På størrelse med et fjell.

(Dagbladet): Den omlag 650 meter brede asteroiden 2004 BL86 passerer jorda i dag. Den var synlig på himmelen allerede i natt, og vil også være det natt til i morgen, opplyser NASA.

Den vil være på sitt nærmeste jorda klokka 17.19 i dag, norsk tid.

Gigantisk - Asteroiden, som er på størrelse med et fjell, vil være den største som passerer jorda fram til 2027, skriver nettstedet Space.com

Ifølge nettstedet kjenner man ikke til at en større asteroide har passert jorda tidligere.

2004 BL86 ville gjort enorm skade om den hadde truffet jorda, men heldigvis utgjør den ingen trussel mot oss. Når den passerer jorda i dag vil den befinne seg 1,2 millioner kilometer unna. Dette tilsvarer tre ganger avstanden til månen.

Hvorvidt 2004 BL86 vil være synlig for det blotte øya, er ekspertene uenige om. NASA skriver at den ikke vil være det, men at den kan ses via et lite teleskop. Andre skriver at man kan se den med en sterk kikkert, eller som en liten lysende prikk på himmelen.

Følger nøye med Asteroiden ble oppdaget 30. januar 2004. Den vil passere jordkloden igjen - men det vil først skje om 200 år, ifølge AP.

Det finnes rundt 8000 kjente NEO-er. De blir alle registrert, og avstanden til jorda rangeres blant annet i en oversikt utarbeidet av Minor Planet Center ved Den internasjonale astronomiske union (IAU).

FØLGER FERDEN: NASA følger nøye med på bevegelsene til asteroiden. Foto: NASA
FØLGER FERDEN: NASA følger nøye med på bevegelsene til asteroiden. Foto: NASA Vis mer

Forskerne vil følge nøye med på at 2004 BL86 suser forbi oss i dag.

- Det som interesserer oss aller mest, er at vi ikke vet noe om den. Det er imidlertid sannsynlig at vi vil lære mye (om asteroiden), og oppdage mange detaljer, sier astronom Lance Brenner til spaceweather.com.

- Når disse objektene kommer veldig nærme, som nå, gir det oss fantastiske muligheter, og vi ser nesten alltid ting vi ikke har sett før, sier han.