Kjemper om å reparere Kiel-ferga

Seint i kveld blir det avgjort hvem som skal reparere «Prinsesse Ragnhild» etter brannen i forrige uke. Tre verft kjemper om kontrakten. I dag skal et tysk-dansk-polsk verft presentere sine planer for reparasjon av ferja.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg har ikke noen spesielle ønsker, jeg håper bare at vi kommer på sjøen så fort som mulig, sier Odd Halvorsen, som har vært kaptein på ferja siden den ble bygget i 1981.

Trolig koster reparasjonen vel 20 millioner kroner. Tre forsikringsselskaper, blant annet Gjensidige, må betale regninga.

Dekket av plast

Dagbladet på :nett har vært nede i det nedbrente hovedmaskinrommet på «Prinsesse Ragnhild». De to hovedmotorene er dekket av plast og det drypper fremdeles fra taket i maskinrommet.

En svikt i en 40-50 cm lang armert gummislange var trolig årsaken til at det begynte å brenne. Slangen blir i dag tatt med til Oslo for videre tekniske undersøkelser. Den ble i formiddag vist fram i retten, slik at dommerne fikk sammenlikne den ødelagte slangen med en ny.

Skremt

Sjøforklaringen i Göteborg Tingsrätt fortsatte i dag. Sikkerhetssjef Roar Gallis på «Prinsesse Ragnhild» forklarte seg om de dramatiske timene natt til forrige torsdag. Sammen med smører Jan Bjørnsen og andremaskinist Jan Rasmussen var Gallis midt i dramaet som utspilte seg i maskinronmmet.

- Jeg ble skremt da flammene kom imot meg, forklarte Rasmussen.

Han måtte avhøres for andre gang i dag, ettersom det tekniske anlegget i tingsrätten sviktet i går.

Det kommer ingen dom etter sjøforklaringen, slik det er i en ordinær rettssak. Forklaringen er bare en del av etterforskningen av brannen. Det er ventet at sjøforklaringen er helt avsluttet ved 15-tida i dag. Den endelige rapporten fra norske sjøfartsmyndigheter kommer ikke før om flere måneder.

<B>OPP I RØYK:</B>Maskinsjef Bjørn Larsen inspiserer skadene på «Prinsesse Ragnhild».