Kjemper om skrotpenger

Å hogge opp utrangerte oljeplattformer kan bli en industri verdt 130 milliarder kroner. Norsk Metallretur i Stavanger er blant selskapene som kjemper om sin del av kaka.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STAVANGER (Dagbladet): Etter som oljereservoarene tømmes, vil Nordsjøen framstå som en gedigen kirkegård av plattformer. Bare i britisk sektor skal 300 installasjoner fjernes. Noen få plattformer er allerede skrotet, i en bransje der kontrakter på over 130 milliarder kroner skal deles ut de neste femten åra, ifølge byrået WoodMackenzie.

For tre milliarder kroner fikk Aker Kværner i høst tilslag på fjerning av Frigg-feltet, eid av Total. En virkelig gullkalv, Ekofisk-feltet eid av ConocoPhillips, er nå ute på anbud. Kontraktene er verdt rundt åtte milliarder kroner, og gir arbeid til 2013.

Når et oljeselskap kvitter seg med en rigg eller plattform, deles kontrakten ut til en leverandør, som Aker Kværner, som igjen sprer oppdragene på underleverandører - inntil store deler av riggen havner på smelteverket.

Satser 40 millioner

- Estimatet på 130 milliarder kroner inkluderer alt, også de store selskapenes prosjektering på forhånd. Selve demonteringen, og det å få ting inn i retursystemet, er en mye mindre bransje. Klarer vi å få fem prosent av den kaka, skal vi likevel juble, sier direktør Trygve Anda i Norsk Metallretur.

Selskapet har brukt over 40 millioner kroner på å bygge et splitter nytt returanlegg, sentralt plassert i Byfjorden like nord for Stavanger. Bedriften er blant annet kvalifisert for opphoggingen av det gigantiske Ekofisk I-feltet.

Trygve Anda viser oss stolt det nye anlegget, hvor oljeskrap skal deles opp, komprimeres og gjenvinnes. Mye av arbeidet som før skjedde under åpen himmel, er nå flyttet inn i haller: Én for sortering og lagring, én for demontering av elektrisk avfall og én for lagring av dreiespon. Alt skrap kan testes for radioaktivitet, og flere av miljøtiltakene går utover det lovpålagte. Blant annet blir alt vannet på området, inkludert regnvann, sendt til rensing før det går ut i havet.

Flere dødsfall

Norsk Metallretur hadde det foreløpig siste av fem dødsfall i denne nye industrien. Under oppskjæring av en offshorekran kom en 54 år gammel arbeider i klem mellom en del av krana og et rør.

Anda vil ikke kommentere hvordan dette kunne skje, fordi saken er under politietterforskning. Men han sier at dette var den første dødsulykken i selskapets 114 år lange historie.

- For meg har det alltid vært et mareritt å komme opp i noe sånt, og så viser det seg at det er enda verre enn fryktet.

- Hvor god er sikkerheten hos dere?

- Vi har våre sikkerhetssystemer, som vi jobber bevisst med å innarbeide. Men som alle andre har vi tilløp til uønskede hendelser. I bunn og grunn handler sikkerhet om det som sitter i den enkeltes hode. Når vi flytter inn i dette nye anlegget, skal alle føle at de også trer inn i en ny sikkerhetskultur, sier Anda.

KAMP I OLJEKIRKEGÅRDEN: Direktør Trygve Anda og markedssjef Morten Olsen står klare med et splitter nytt anlegg for plattformskraping i Mekjarvik utenfor Stavanger. Å hogge opp plattformer vil bli en stor vekstnæring de neste 20- 30 åra.