LANG KAMP: Den tsjekkiske ølen Budvar har etter 14 år vunnet kampen mot Budweiser. Foto: EPA
LANG KAMP: Den tsjekkiske ølen Budvar har etter 14 år vunnet kampen mot Budweiser. Foto: EPAVis mer

Kjempeseier for lite Budvar-bryggeri

Verdens største bryggeri-kjede, Anheuser-Busch InBev, fikk blankt avslag på å registrere «Budweiser» som varemerke i EU av den høyeste domstolen i EU.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Dermed har det vesle tsjekkiske bryggeriet Budejovicky Budvar i byen Ceske Budejovice vunnet en historisk 14 år lang rettstvist mot den mektigste motstanderen som finnes i bryggeriverden. Navnekrangelen har faktisk pågått, litt til og fra, i et århundre. Navnet «Budweiser» er tysk for «fra Budweis», og stammer fra det tyske navnet på den nå tsjekkiske byen Ceske Budejovice.

Anheuser-Busch ble grunnlagt av tyske innvandrere i USA og brygget for første gang et øl de kalte Budweiser i 1876. Dette, sammen med varianten Bud Light, er nå verdens mest solgte øl. I 1996 forsøkte Anheuser-Busch å registrere sin rett varemerket Budweiser i hele EU. Men da våknet det lille bryggeriet Budejovicky Budvar, som foruten i Tsjekkia hadde registrert varemerket Budweiser i Tyskland og Østerrike. Tsjekkerne viste til en bryggeri-historie i hjembyen helt tilbake til det trettende århundre under navnet Budweiser.

Belgisk EUs kontor for harmonisering av det indre markedet avviste søknaden fra Anheuser-Busch.

I 2008 kjøpte belgisk-brasilianske InBev opp Anheuser-Busch for ikke mindre enn 52 milliarder US dollar, i dag drøyt 320 milliarder kroner. Det nye selskapet med navnet Anheuser-Busch InBev har sete i Leuven i Belgia og har tidligere belgisk statsminister Jean-Luc Dehaene i styret. Selskapet selger nær 25 prosent av alt øl i verden og har nesten nesten 300 ølmerker verden over, deriblant Stella Artois, Leffe, Hoegaarden, Jupiler, Skol, Brahma, Quilmes og så altså Budweiser og Bud Light.

Men amerikanerne i det nye selskapet ga seg ikke og anket sitt nederlag inn for en domstol i EU. Domstolen avviste anken i mars 2009. Dette skjedde til tross for at tsjekkiske Budvar hadde innlevert sin søknad om å fornye retten til sitt varemerke etter fristen.

Endelig dom
I vide kretser av øl-elskere over hele EU ble nå denne ulike kampen ei merkesak. Det hadde nok også med europeisk mot amerikansk smak for øl å gjøre.

Anheuser-Busch InBev ga seg heller ikke denne gang og anket igjen, nå til den høyeste EU-domstolen. Der ble nederlaget endelig og rettens ord sviende.

«Ettersom ingen av grunnene som er nevnt i anken er underbygd avviser retten anken fra Anheuser-Busch InBev i sin heltet», lød det tørt og spydig fra domstolen, som har sete i Luxemburg.

Budvar trenger nå ikke frykte en serie søksmål i de 19 landene hvor de har registrert sitt varemerke. Men Anheuser-Busch InBev har, pussig nok, fått registret sitt Budweiser som varemerke i 23 av de 27 medlemslandene i EU, men altså ikke i EU som helhet.