<strong>TIL RETTEN:</strong> 90 piloter i Babcock går nå til sak mot egen arbeidsgiver. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet
TIL RETTEN: 90 piloter i Babcock går nå til sak mot egen arbeidsgiver. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet Vis mer

Ambulanseskandalen i nord

Kjempesøksmål mot egen arbeidsgiver

Konflikten rundt Babcock eskalerer nå inn i rettssystemet. 90 piloter har stevnet egen arbeidsgiver for retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Pilotene mener de har krav på å beholde sin lønn og ansiennitet når ambulanseflyselskap Babcock overtar driften av luftambulansen 1. juli i år.

I alt 90 piloter står bak søksmålet.

Pilotene har inngått tariffavtale med Babcock. Spørsmålet er hvilke rettigheter en arbeidstaker har krav på ved virksomhetsoverdragelse.

- Arbeidsgiver aksepterer ikke at overdragelsen faller inn under arbeidsmiljølovens bestemmelser rundt virksomhetsoverdragelse. Derfor går vi til retten, bekrefter advokat Lars Holo i Arntzen de Besche til Dagbladet.

Ny jobb - eller samme jobb?

Han representerer flygerne i konflikten, og viser til at hans klienter jobber på samme sted, med samme jobb og samme pasientgruppe som tidligere. Dermed er påstanden at de gjør samme jobb og dermed har krav på å beholde sine vilkår.

Babcock har ikke akseptert virksomhetsoverdragelse tidligere i prosessen. NHO representerer selskapet i rettstvisten.

- Målet er å få en endelig rettslig avklaring av hvilke rettigheter en arbeidsgiver har etter en anbudsrunde. Pilotene ønsker å beholde lønnen og ansienniteten de hadde, utdyper Holo.

NHO forteller at de ennå ikke har mottatt søksmålet Dagbladet omtaler.

- Men vi forstår Babcocks frustrasjon, spesielt etter at man i fjor vår sikret samtlige piloter fast jobb i selskapet, og ble enige om en tariffavtale. Et søksmål bare uker før Babcock skal starte driften bidrar heller ikke til ro eller et godt samarbeidsklima, sier Margrethe Meder, direktør for NHOs advokattjenester.

Forbauset Babcock

Marius Hansen i Babcock forteller Dagbladet at søksmålet overrasket ham.

- Vi brukte mye tid og ressurser på å bli enig om en tariffavtale og lønnsvilkår som ga oss den forutsigbarheten vi trengte for å kunne sikre alle pilotene jobb i tjenesten videre. Vi er spesielt overasket over at LO finansierer søksmålet som undergraver tariffavtalen de selv har forhandlet frem.

- Vi er uenig i at dette er å anse som en virksomhetsoverdragelse, men vi har nå fullt fokus på å overta tjenesten fra 1. juli, og overlater til NHO å håndtere saken videre, fortsetter Hansen.

Skandalen og rotet

I juni 2017 ble det klart at selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten med fly. De inngikk da en kontrakt med staten verdt 2,6 milliarder kroner.

Det utlyste et ras av påstander om at Babcocks driftsmodell ville skade beredskapen i nord, og det kom påstander om grove feil i anbudsprosessen.

Lufttransport AS driver i dag både ambulanse med fly og helikopter, men tapte begge anbudene. Selskapet tapte på pris, men scoret best på kvalitet.

I ettertid har piloter i Lufttransport sagt opp fordi Babcock og NLA tilbyr dem lavere lønn for å «bli værende» i egen jobb. Det er også kommet anklager om uheldige dobbeltroller i helsevesenet i forbindelse med anbudet på ambulanseflyene. Pilotkrisa sommeren 2018 kom som følge av eierskiftet, og sendte Nord-Norge ut i en alvorlig akuttmedisinsk krise.

Luftambulanse-saken

  • Dette er luftambulansesaken I juni 2017 ble det klart at selskapet Babcock Scandinavian Airambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten med fly i Norge. Kontrakten starter 1. juli 2019 og løper til 2025.
  • De ansatte i Lufttransport, som tapte anbudskonkurransen, reagerte på at Babcock tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mente truet jobbsikkerheten til flere piloter. Det ble ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene i Lufttransport må søke på stillingen de nå har når Babcock tar over.
  • Flere piloter har sluttet og dermed manglet selskapet piloter og ambulansefly har ble stående på bakken. Det er etablert en rekke kriseløsninger for å sikre beredskapen.
  • I tillegg ble det kjent at Marianne Telle, styreleder i Helse Nord, hadde en dobbeltrolle. Hun er også toppsjef i hodejegerselskapet Bedriftskompetanse som hadde signert en avtale om å skaffe personell til Babcock.
  • Avtalen mellom Babcock og Bedriftskompetanse ble terminert og Telle trakk seg som styreleder etter sterk kritikk.

- Rigget prosess

Flere titalls piloter fikk jobbtilbud fra Norwegian. Det er også blitt hevdet fra eksperthold at konkurransen var rigget i Babcocks favør.

Blant annet fordi anbudet ikke hadde krav om virksomhetsoverdragelse, altså at pilotene i Lufttransport automatisk ble med videre til samme lønn som i dag, kunne Babcock komme med et bedre anbud enn konkurrenten.

Dette har pilotene involvert reagert på fra dag én.

Både helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) og Øyvind Juell, leder for Luftambulansetjenesten, har vært avvisende at prosessen kunne vært håndtert særlig annerledes.

Helseminister Bent Høie (H) måtte stå skolerett for Stortinget etter harde beskyldninger om svak politisk ledelse. Saken medførte også en egen høring på Løvebakken.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer