Storsatsing gir resultater:

Kjempevekst for Dagbladet

Dagbladet fortsetter å vokse på mobil. I første kvartal hadde avisa 24 prosent flere unike brukere enn året før.

NYHETSSATSING GA RESULTATER: Stor vekst for Dagbladet på grunn av satsing på nyheter. FOTO: BJØRN LANGSEM
NYHETSSATSING GA RESULTATER: Stor vekst for Dagbladet på grunn av satsing på nyheter. FOTO: BJØRN LANGSEMVis mer

- Hjertet av virksomheten vår er god journalistikk, og vi ser at stadig flere nordmenn velger Dagbladet som nyhetskilde. Det er bra å se at satsingen vår på nyheter gir resultater. Vi har de siste månedene jobbet med både innhold og utseende på db.no. Dette er strålende tall, og vi har som mål å vokse enda mer, sier nyhetsredaktør Frode Hansen.

Stor vekst

Dagbladet hadde i første kvartal godt over 1,5 millioner unike brukere i snitt hver dag på mobil og desktop. Det er en vekst på 13 prosent mot året før.

På mobil er veksten enda større: I første kvartal økte mobilutgaven til avisa med 24 prosent unike brukere i forhold til 2018. I tillegg var det en økning på 35 prosent i antall sidevisninger.

- I tillegg ser vi det er økning i antall timer våre lesere og seere bruker på mobilutgaven vår. Vi jobber hver eneste dag, minutt for minutt, for å levere et stadig bedre produkt. De siste månedene har det vært mange store saker som jeg mener Dagbladet har markert seg på med svært god journalistikk, sier nyhetsredaktøren, og peker blant annet på dekningen av politikk.

- Landets beste

Avdelingsleder for politisk avdeling, Mats Rønning, sier at norsk politikk prioriteres høyt i avisa.

- Våre reportere er blant landets beste på sitt felt. Vi har som målsetning å sette dagsorden med politiske nyheter, samtidig som vi kan overraske med innhold som du kanskje ikke vil finne andre steder. Vi skal opplyse, provosere og innby til debatt, men også by på noen smilehull.

- Det har vært et oppsiktsvekkende år i norsk politikk, med en mengde saker som ingen fullt ut har kunnet forberede seg på. Da gjelder det å ha evnen til å kaste seg rundt, samtidig som man evner å sette nye opplysninger og hendelser inn i en større sammenheng, sier Rønning.

De løpende leser- og seertallene viser at det har vært stor interesse for blant annet landsmøtene.

-Det er inspirerende å se at leserne våre er interesserte i politiske saker. Vi vil fortsette å anstrenge oss til det ytterste for å møte forventningene, sier Rønning.

Raske og nøyaktige

Nyhetssjef Hans-Martin Thømt Ruud i Dagbladet mener avdelingens breaking news-satsing har hatt effekt.

- Vi er tydeligere i nyhetsbildet. Vi er der det skjer og vi er raske med siste nytt, enten det er fra bakken under terroren på Sri Lanka eller fra skogbrannene som herjet i Sokndal.

- Vårt mål er at vi skal være raske, men også nøyaktige, sier han. Han trekker fram graveprosjektet «Krabbekrigens ofre» der Dagbladet har satt dagsorden etter funnet av det som var et uidentifisert lik i en fisketrål.

Trafikkvekst

I tillegg til de løpende og avslørende nyhetene, skal Dagbladet også underholde. Kjendis- og underholdningsstoff er viktig for leserne, og det er stor trafikkvekst på området.

- På kjendisstoff er vi nyhetsledende. Med volum og sterk kvalitet over tid, følger også økt trafikk, sier Jonas Jørstad, som leder kjendisdesken i Aller.

- Systematisk og grundig jobbing har gitt disse resultatene for Dagbladets kjendissatsing. Selv om det har vært en fantastisk vinter og vår med masse godt kjendisstoff, bruker vi ikke tida til å nyte resultatet. Vi ser fremover, og nå er det nyheter om prinsesse Märtha Louise og hennes nye kjæreste som gjelder, sier Jørstad.