- Kjendisene er grådige

Petter Nome får en halv million kroner for å stille i reklamefilm for Telenor. Synnøve Svabø får det samme for å si at du bør drikke Tine melkeprodukter. Lista er lang over skyhøye honorarer til norske kjendiser i reklamesammenheng.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- De er for grådige og er ikke verdt det, sier Elizabeth Hartmann, formann i Kreativt Forum. Hartmann er nyvalgt leder i organisasjonen som huser 1200 medlemmer fra norsk reklamebransje. Gjennom 20 år i faget har hun sett utviklingen i bruken av kjendiser i reklame, både økningen i antall kjendiser og prisen de forlanger for å stille opp. Hartmann synes det er påfallende at statsbedriftene Tine, Telenor og Posten - som delvis lever av overføringer - er blant dem som betaler kjendisene mest. Ifølge bransjebladet Kreativt Forum har Nome og Svabø altså hentet ut en halv million kroner for å selge navnet sitt. Ifølge det samme bladet fikk Bård Tufte Johansen og Harald Eia sammen med «Lille Lørdag»-kollega Øistein Monsen 600 000 kroner for en internkampanje i Posten.

Dyre folk

Det er påfallende mange NRK-folk på lista, men også skuespillere og artister vet å ta seg betalt.

  • Otto Jespersen og Morten Faldaas tjente 900 000 kroner på å tygge Toy.
  • Per Inge Torkelsen fikk 250 000 kroner for en kampanje sendt på P4.
  • Allerede i 1992 skrev Dagbladet om Øivind Blunck som fikk 400 000 kroner for Elkjøp-kampanjen.
  • Blunck fikk for øvrig 150 000 kroner for Solo-reklame som rollefiguren Reidar i 1987.
  • Marianne Krogness fikk 210 000 for å være Shell-dame og Elsa Lystad kokte Gilde-pølser for 150 000 kroner. - Veldig ofte står ikke investeringene i forhold til gevinsten, mener Elizabeth Hartmann.
    - Vil folk handle hos Telenor fordi Petter Nome reklamerer for dem? Jeg tror ikke det. Jeg tror folk fnyser og tenker at «dette har han fått fett betalt for», sier Hartmann.

- Annonsørene må tenke på hvor mange produkter de skal selge ekstra i forhold til honoraret, kontra gevinsten det ville ha vært å bruke en mer ukjent figur til for eksempel 30 000 kroner. Et annet faremoment er at produktene blir borte. Hvem husker for eksempel om Vebjørn Rodal reklamerte for Telenor eller en bank?

Skuffet over Nome

Hartmann er spesielt opptatt av Nome-reklamen fordi den etter hennes mening viser hvordan kjendiser blir brukt feil.
- Jeg ser ingen relevans mellom det han gjør på skjermen og det han reklamerer for. «Kjøp dette - jeg anbefaler», holder ikke, sier hun.

- For meg var Nome en mann med integritet og moral, men etter Telenor-reklamen har han falt mange hakk. Samme også med Rolv Wesenlund som står i dusjkabinettet han anbefaler. Det er ikke så veldig stilig det heller. Petter Nome befant seg i går kveld på et fly et sted mellom Bangkok og Oslo, og var dermed ikke tilgjengelig for kommentar.
- Øivind Blunck er en av de få som virkelig er verdt stort honorar. Som skuespiller og komiker beholder han integriteten når han reklamerer for Elkjøp, mener Hartmann.

- Han blir ikke brukt for å anbefale produktet, men bruker sitt skuespillertalent til å lage en rollefigur. Han bruker et uttrykk folk er kjent med. Dessuten gjør han bare Elkjøp, og blir ikke brukt i tide og utide som mange andre. De siste åra er mange britiske skuespillere blitt foretrukket til norske reklameoppdrag. De er mange, og billige.

- Det er mange fine typer og du slipper at ansiktet blir brukt opp. Dessuten koster de 30 000- 40 000 kroner. Og ofte er de bedre skuespillere enn de norske.

- Markedet bestemmer

- Kjendisene er ikke grådigere enn andre i reklamebransjen. Det er markedet som bestemmer kjendisens verdi, sier Petter Sandberg i Sirkus-gruppen, som har blant andre Petter Nome, Claus Wiese, Synnøve Svabø og Otto Jespersen i stallen.

- Hvis noen føler de kan nyttiggjøre populariteten til en artist så er det opp til dem. Vi fungerer som et bindeledd mellom artistene og reklamebransjen, sier Sandberg.
- Når det gjelder Petter Nome, så er det mange ting han aldri ville reklamert for. Jeg ser ikke noe galt i at han står fram for Telenor, sier Petter Sandberg.

TJENTE RÅTT: Petter Nome tjente en halv million kroner på å selge navn og ansikt til Telenor.