- Kjenner ikke igjen jagerflyprisen

FD mener at det opprinnelige pristilbudet fra Lockheed Martin gjelder.

ORDKNAPP: Statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) sier til Avisa Nordland (AN) at han ikke kjenner igjen de summene Aftenposten opererer med, og som stammer fra et WikiLeaks-dokument. Foto: Ingun A. Mæhlum
ORDKNAPP: Statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) sier til Avisa Nordland (AN) at han ikke kjenner igjen de summene Aftenposten opererer med, og som stammer fra et WikiLeaks-dokument. Foto: Ingun A. MæhlumVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsvarsdepartementet mener at det opprinnelige pristilbudet fra Lockheed Martin på 18 milliarder kroner for 48 kampfly av typen F-35 er det som fortsatt gjelder.

Statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) sier til Avisa Nordland (AN) at han ikke kjenner igjen de summene Aftenposten opererer med, og som stammer fra et WikiLeaks-dokument.

Han legger til at notatet fra WikiLeaks bygger på samtaler mellom en saksbehandler i Nærings- og handelsdepartementet og en ansatt ved den amerikanske ambassaden i Oslo.

- F-35-prosjektet ligger under FD, ikke under Næringsdepartementet, understreker Ingebrigtsen.

Han sier at diskusjonen om pris skyldes at flyprosjektet er svært omfattende og at endelig pris er avhengig av hvor stor den samlede produksjonslinjen blir og når det enkelte land kjøper sine fly innenfor produksjonsperioden.

Gunstig tidspunkt FD har hele veien argumentert med at Norge vil få en gunstig pris fordi leveringsperioden sammenfaller med høy produksjon og følgelig lavest mulig stykkpris. Ingebrigtsen sier til AN at jo lengre tid en kjøper bruker på å bestemme seg, desto høyere blir prisen for det enkelte fly.

Norge er for tiden i forhandlinger om både pris og leveranser, men har allerede akseptert en forsinkelse på de første flyene fra 2016 til 2018. Planen er at en endelig kontrakt skal undertegnes i 2014. Stortinget vil få en nærmere redegjørelse om framdriften i prosjektet våren 2011.

Aftenposten viser tirsdag til en vurdering som ble gjort ved den amerikanske ambassaden i etterkant av møtet i Næringsdepartementet i september 2009. I notatet heter det at kampflyprosjektet har en anskaffelsespris på fem milliarder dollar, tilsvarende 30 milliarder norske kroner.

Norske kontrakter I rapporten som ble sendt til Washington, heter det at Stortinget vil sikre kontrakter til norske leverandører tilsvarende en sum på fem milliarder dollar.

Siden det hele veien har vært et norsk krav at kontraktene til norsk industri skal tilsvare anskaffelsessummen, anslår Aftenposten at den også er kommet opp i 30 milliarder kroner, altså 12 milliarder mer enn det som ligger til grunn for beslutningen om å innlede kjøpsforhandlinger med Lockheed Martin.

NYE OPPLYSNINGER: Siden det hele veien har vært et norsk krav at kontraktene til norsk industri skal tilsvare anskaffelsessummen på de nye jagerflyene, anslår Aftenposten at den også er kommet opp i 30 milliarder kroner, altså 12 milliarder mer enn det som ligger til grunn for beslutningen om å innlede kjøpsforhandlinger med Lockheed Martin. Foto: Morten Holm  / SCANPIX
NYE OPPLYSNINGER: Siden det hele veien har vært et norsk krav at kontraktene til norsk industri skal tilsvare anskaffelsessummen på de nye jagerflyene, anslår Aftenposten at den også er kommet opp i 30 milliarder kroner, altså 12 milliarder mer enn det som ligger til grunn for beslutningen om å innlede kjøpsforhandlinger med Lockheed Martin. Foto: Morten Holm / SCANPIX Vis mer

Avisen skriver at noe av forklaringen på prishoppet er at departementet i stortingsmelding 36 fra 2008 opererer med 52 kampfly samt fire opplæringsfly, til sammen 56 enheter. Men avisen mener at dette ikke forklarer alt.

Sammenheng Tidligere stortingsrepresentant for SV, Bjørn Jacobsen, sier til VG Nett at han aldri trodde på den lave prisen amerikanerne opererte med, og at Stortinget må se på saken igjen, dersom det blir vesentlige avvik i pris.

Lederen av kampflyprosjektet i FD, Pål Bjørseth, bekrefter at det er en sammenheng mellom produksjonsvolum og den prisen Norge vil bli avkrevd, men vil ellers ikke kommentere WikiLeaks-dokumentet.

Han presiserer at Norge så langt ikke har forpliktet seg til å kjøpe et eneste fly.

(NTB)

FIKK TILSLAGET: James D. Latham og Lockheed Martin. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
FIKK TILSLAGET: James D. Latham og Lockheed Martin. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX Vis mer