Branndrama på ferieøy

- Kjente noe i lufta

Onsdag jobbet brannmannskaper iherdig med å slokke skogbrann på øya Samos i Hellas. Silje Utvei (26) ble vitne til dramaet.

STREIKEFAST: Silje Utvei og samboeren har vært streikefast på Samos siden lørdag. Foto: Privat. Vis mer
Publisert

Brannen på Samos startet i 14-tida onsdag, og tre helikoptre og fire fly ble satt inn i slokkingsarbeidet sammen med rundt 50 brannmannskaper.

Ett helikopter fra det greske brannvesenet styrtet under arbeidet, og to personer omkom, skrev NTB nær midnatt.

Allerede på ettermiddagen skjønte Silje Utvei og samboeren at noe var i gjære.

BRANN: Skogbrannen hvor et av brannhelikopterte styrtet utenfor Samos. Foto: Privat. Vis mer

Brant over åskammen

- Det begynte sånn i 15-tida, vi kjente noe i lufta. Kort etter så vi masse utrykning og hørte helikopterbråk fra lufta, sier Utvei til Dagbladet.

Etter å ha vært streikefast siden lørdag, har paret blitt kjent med andre norske familier og de gikk sammen for å sjekke hva som foregikk.

- Vi snakket med en lokal restauranteier som vi er blitt litt kjent med, og han fortalte at det brant over åskammen.

SPANIA: Spania herjes av en voldsom hetebølge som har ført til flere skogbranner. Video: AP Vis mer

Restauranteieren skal ha forsikret paret om at det ikke var noen fare der de bodde, og at brannen sannsynligvis ville stoppe før den nådde byen.

De dro dermed tilbake på hotellet og fulgte med på utrykningen.

- Vi så helikoptre som fløy fram og tilbake for å hente vann fra havet. Vi så også brannbilene. Det var faktisk mange frivillige som også rykket ut. De hadde brannslanger på planet, sier Utvei.

TRYGT: Silje Utvei og samboeren slapp å evakuere etter skogbrann. Foto: Privat.
TRYGT: Silje Utvei og samboeren slapp å evakuere etter skogbrann. Foto: Privat. Vis mer

Blusset opp igjen

Det var ikke før Utvei og samboeren spiste middag, at de så flammene med egne øyne.

- Vi snakket med de som jobbet på restauranten. De fulgte med på de lokale nyhetene og fortalte oss at det var et helikopter som var blitt borte. Mens vi spiste, så vi flammene.

Ifølge Utvei skal brannen også hadde blusset opp igjen rundt klokka 23-24. Da hadde de ikke gått ut og sjekket.

Langtrekk hjem

Tidligere i uka skrev VG om Utvei, som har vært streikefast i Samos siden lørdag. Til Dagbladet forteller hun at alle danskene som var der, hadde reist med andre selskaper og flydd fra Tyrkia til Danmark.

- Vi vil jo hjem. Vi har barn, katter og hund. Vi ba Apollo om å bli sendt til Tyrkia også.

Dagen etter VG publiserte fikk paret fikk samme tilbud. Men hjemturen vil bli lang.

- Vi reiser rundt 11.30 i dag. Vi blir busset til båthavna og så tar det en time med båt til Tyrkia. Derfra blir vi fraktet til flyplassen, jeg vet ikke hvor lang tid det tar.

Flyet til København går klokka 21 i kveld og er framme rundt 23.30. Derfra blir det åtte timer buss til Oslo, hvor de blir hentet av familie for å kjøre hjem til Drammen.

- Da kommer vi oss i hvert fall hjem, jeg savner hunden min og kjæresten min har diabetes og har begrenset med medisiner, sier Utvei.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger