Kjøll går god for Gardermobanen

Statens jernbanetilsyn er kritisk til sikkerhetskontrollen av Gardermobanens hjul og aksler. - Sikkerheten for flytoget er god, sier flytogsjef Berit Kjøll.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag la Statens jernbanetilsyn (SJT) fram sin gjennomgang av sikkerhetsstyringen på Gardermobanen. I sin rapport har de påpekt 13 avvik fra Jernbanelovens krav, men Gardermobanens administrerende direktør Berit Kjøll er ikke bekymret.

- Rapporten slår fast at sikkerhetsarbeidet er offensivt og godt. Det er ikke funnet mangler som er av sikkerhetskritisk karakter for trafikkavviklingen, sa hun på en pressekonferanse i formiddag.

De siste årene har det vært flere ulykker og nestenulykker sørover i Europa med høyhastighetstog på grunn av feil og skader i hjul og aksler. Derfor har SJT tatt spesielt for seg dette området i sin gjennomgang av Gardermobanen.

Av totalt 13 ankepunkter handler fire om hjul og aksler. Vedlikeholdet av disse skal i praksis ha fungert slik det skulle, men Gardermobanen innrømmer at dokumentasjonsgrunnlaget ikke har vært tydelig nok.

Kjørte utfor

Gardermobanen har enda ikke funnet noen klar årsak til hendelsen 1. februar, da et tog kjørte inn i en betongblokk i enden av et såkalt «buttspor» på stasjonen på Gardermoen. Tekniske feil skal være utelukket, men sikkerhetssystemet ATC skal nå tas i bruk for å hindre flere slike hendelser. Det var ingen passasjerer ombord da toget kjørte utfor endesporet.