Kjøll refser Killi

Flytogsjef Berit Kjøll mener nivået på Jernbaneverkets tjenester er «særdeles uakseptabelt». Hun retter krass kritikk mot Jernbaneverkets direktør Steinar Killi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jernbaneverkets forståelse av service skremmer meg, sier Flytog-sjef Berit Kjøll til Aftenposten.

Kritikken kommer som en følge av det siste halvårets arbeid med å forberede overføring av Gardermobanens infrastruktur til Jernbaneverket (JBV), et arbeid som er utsatt i et halvt år.

I et brev til JBV skriver Kjøll at hun har fått nok av det hun mener er «uholdbar håndtering fra Jernbaneverkets side». I brevet retter hun konkret kritikk av selve prosessen:

  • Jernbaneverket har uteblitt fra en rekke avtalte møter
  • Jernbaneverket har avlyst møter på kort varsel
  • Manglende arbeid mellom møtene gjør det umulig å gjennomføre fremdriftsplaner
  • Tidsfrister blir ikke respektert
  • Det går altfor lang tid før beslutninger tas
  • Beslutninger fattet på ett nivå i Jernbaneverket blir imøtegått på et annet nivå
  • Intern koordinering mangler

«Ut fra våre registreringer har så langt ikke overføring av Gardermobanen fått nødvendig forankring og ivaretagelse i Jernbaneverkets ledelse», heter det videre.

- Stortinget har pålagt Flytoget å levere resultater, og for å greie det er vi avhengig av å holde et ambisiøst nivå. Jernbaneverkets forståelse av service overfor oss skremmer meg, og jeg er særdeles misfornøyd, sier Kjøll til Aftenposten.

Men Jernbaneverkets direktør Steinar Killi vil ikke ta selvkritikk:

- Jeg synes det er unødvendig av Kjøll å skrive brev om ting som vi kan ta opp og drøfte i et møte. Staten skal overta store anlegg fra Flytoget, og vi må være sikre på at vi ikke pådrar staten et uklart ansvar - og dermed senere forpliktelser for skattebetalerne, sier Killi til avisa.

<B>FIKK KLOKKE: Berit Kjøll fikk en klokke av tidligere konsernsjef Osmund Ueland som et symbol på at NSB gikk inn i en ny tid med ønske om økt punktlighet...