Kjønnmaler snekkeryrket

Naken dame og mann - med snekkerbelte - skal verve medlemmer til det danske fagforbundet Træ-Industri-Byg (TiB).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En naken mann med snekkerbelte «ham med splinten (flisa, red.anm.) og en toppløs dame med snekkerbelte «hende med knasten» (kvisthullet, red.anm.) er noen av grepene fagforbundet har valgt for å vekke oppmerksomhet om sin nye reklamekampanje.

Fagforbundet har brukt en million kontingentkroner på den landsomfattende kampanjen som skal rulle og gå i radio og aviser denne uka. Målet er å få nye medlemmer - og holde på de 71000 de allerede har.

- Er det dette deres bidrag til å fremme likestilling i Danmark?

- Jeg kan ikke se at denne kampanjen gjør noen forskjell. Kan dere se noen reklamer uten sex i dag i Norge? Det kan ikke vi. Og dette handler om reklame, da må vi bruke virkemidlene som virker i den verdenen. Vi vil ikke ha på politiske briller, sier Steen-Lynge Petersen, presseansvarlig i TiB.

Tenker langsiktig

- Hadde dere kvinner i fagforbundet involvert i reklamekampanjen?

- Nei, men jeg tror det var kvinner involvert i reklamebyrået. Vi vil endre folks oppfatning av fagforbundet.

- Om at det bare er trege, gamle menn der?

- Ja. I motebladene er det jo masse nakne kvinner. Det er humor at et fagforbund gjør det samme. Vi har fått mye oppmerksomhet, sier Petersen.

Berlingske Tidende skriver at Kvindeligt Arbeiderforbund, som TiB nylig ville fusjonere med, mener kampanjen er et uttrykk for en seksualisering av det offentlige rom og at kampanjen er useriøs.

- Ikke god reklame

Arve Bakke, nestleder i Fellesforbundet, TiBs søsterorganisasjon i Norge, vil ikke kopiere reklamekampanjen.

- Dansker er dansker. Det er ikke all reklame som er god reklame, sier Bakke.

PUPP OG SEXSJIKANE: Med disse posterne vil det danske fagforbundet Træ-Industri-Byg (TiB)...
... ha oppmerksomhet og verve nye medlemmer.