Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Kjøp Braathens selv om det fører til SAS-oppsigelser

KRISTIANSAND (Dagbladet): Fagforeningene i SAS ønsker ikke at konkurrenten Braathens skal gå konkurs til tross for at det kan redde SAS-personell fra å bli sparket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Leder Asbjørn Wikestad i SAS Personalklubb, den største fagforeningen, avviser tanken om å la Braathens gå konkurs slik at SAS kan overta flygingene og dermed sikre de SAS-ansattes jobber. Dagbladet skrev i går at 3500 SAS-medarbeidere blir oppsagt.

- Vi har jo diskutert muligheten for en Braathens-konkurs. Men jeg har ikke møtt et eneste menneske, verken i fagforeningsmiljøet eller ledelsen, som ønsker at det skal skje.

- Braathens og SAS er to flyselskaper som alltid har elsket å hate hverandre. Men ingen har noensinne ønsket at det skulle gå konkurrenten riktig ille for å kunne overta. Miljøene våre er små og vi omgås nært, også privat, på tvers av selskapsgrensene, forteller Wikestad.

Lenins ord

Klubblederen advarer imidlertid mot å være naiv i en situasjon der SAS vil komme i en monopolsituasjon.

- Men kan mene hva man vil om Lenin, men han skrev i et av sine verk at «profittens grådighet er proporsjonal med dens størrelse». Jeg mener at man skal ikke tro om et selskap at det blir mer fornøyd og moderat hvis det får monopol og begynner å tjene penger. Jeg tror rett og slett at det ikke fungerer slik, sier klubbleder Wikestad.

Antall avganger

- Derfor tror jeg det blir en god løsning at SAS-oppkjøpet går gjennom og at Braathens fortsetter som et eget flyselskap med eget drifts- og resultatansvar. Dermed vil man også synliggjøre hvor profitabelt det er å fly på norsk innenriks.

- Jeg har inntrykk av at hensikten med oppkjøpet er å kunne samordne ruteprogrammene slik at man får et så riktig antall avganger som mulig. Dermed skapes det et grunnlag for bedre økonomi som gjør at flyselskapet tjener penger - men gevinsten skal også komme passasjerene til gode. I det øyeblikket dette synliggjøres, vil det ligge en naturlig sperre i dette, sier Wikestad.

Hard bransje

Han forklarer at dersom profitten blir for høy, så vil markedet bli interessant for nye aktører.

- Vi kan i en slik situasjon oppleve at et nytt Color Air-liknende selskap vil komme inn. Jeg er sikker på at oppkjøpet på sikt vil bli en utmerket løsning.

- Jeg håper vi får en rask avklaring og at vi faktisk får en skjerpet konkurranse mellom SAS og Braathens, som går på regularitet, punktlighet og service - innen et samordnet og fornuftig ruteprogram, sier han.

Hele Norges coronakart