Nettsvindel:

Kjøpesenter-«kopi» vekker harme

Mange har latt seg lure av nettbutikken «Sandvika-storsenter.com», da nettstedet bruker det samme navnet som Bærum kjøpesenteret.

FALSK MARKEDSFØRING: Nettbutikken «Sandvika-storsenter.com» lurer mange kunder til å tro at nettstedet tilhører senteret Sandvika Storsenter i Bærum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
FALSK MARKEDSFØRING: Nettbutikken «Sandvika-storsenter.com» lurer mange kunder til å tro at nettstedet tilhører senteret Sandvika Storsenter i Bærum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi synes det er en fortvilende situasjon at noen utgir seg for å være Sandvika Storsenter i et forsøk på svindel, sier senterdirektør Kathrine Ingerø til Dagbladet.

Nettbutikken «Sandvika-storsenter.com» har ingenting å gjøre med kjøpesenteret Sandvika Storsenter i Bærum.

Dette har forvirret flere kunder, som har fått opp Facebook-annonser med bilder av klær og sko på tilbud.

Saken ble først omtalt av Budstikka.

Dagbladet har kontaktet «Sandvika-Storsenter.com» gjennom butikkens kontaktskjema flere ganger, men har ikke fått svar på gjentatte henvendelser.

Ingen nettbutikk

Senterdirektør Kathrine Ingerø understreker at Sandvika Storsenter ikke har en nettbutikk, og at de i flere uker har prøvd å stanse butikken med samme navn.

- Vi har politianmeldt, og rapportert butikken til Klarna, Paypal og nettbutikkplattformen Shopify, forteller Ingerø.

Hun har også advart kunder i ulike sosiale medier, om å ikke handle fra nettbutikken.

ADVARER:  Senteret har flere ganger advart kunder om nettbutikken på deres Facebook-side. Foto: skjermdump
ADVARER: Senteret har flere ganger advart kunder om nettbutikken på deres Facebook-side. Foto: skjermdump Vis mer

Ingerø sier hun har fått flere henvendelser fra kunder som har blitt lurt av navnet til nettbutikken, og hun er bekymret for at dette kan gå ut over ryktet til senteret.

- Vi frykter jo at dette kan føre til at folks tillit til Sandvika Storsenter undergraves, sier hun.

Grunnen til at kunder ser sammenheng mellom senteret og nettbutikken er deres liknende navn.

- Hvorfor har dere ikke kjøpt opp domene til navnet?

- Som et norsk kjøpesenter med virksomhet bare her til lands, har vi prioritert å kjøpe vårt eget merkevarenavn i Norge.

- Det var helt talentløst

Gerda Husby (52) er én av dem som fikk opp en annonse fra falske «Sandvika Storsenter» på Facebook.

Hun forteller at annonsen og nettbutikken så profesjonell ut, og tenkte ikke noe mer over det.

- Jeg trykket innpå og bestilte ei jakke på salg til 400 kroner. Det var 300 kroner rabatt, så jeg tenkte det kanskje var en «outlet», forklarer Husby.

ANNONSE: Slik så annonsen av jakken ut. Der står det at kunden vil spare 300 kroner på kjøpet. Foto: Skjermdump
ANNONSE: Slik så annonsen av jakken ut. Der står det at kunden vil spare 300 kroner på kjøpet. Foto: Skjermdump Vis mer

Etter seks ukers ventetid ankom pakken i posten. Hun hadde bestilt en kåpe, som hun planlagte å bruke til høsten.

På nettsida beskrives kåpa slik: «Blanding av bomull og ull av høy kvalitet», men jakka sto ikke til Husby forventninger.

- SVINDEL: - Dette er juks. Dette er en ydmykelse for USA. Vi var klare for å vinne dette valget. Ærlig talt, vi vant dette valget, sier presidenten. Foto: AP Vis mer

- Jeg tenkte «herregud, de har jo bare prøvd å kopiere noe». Det var helt talentløst. Jakka var bare et filtstykke, forklarer hun.

Passformen var helt feil, og størrelsen sto heller ikke i stil med hva hun bestilte. Husby forteller at jakka er så ille at den bare kan bli brukt om det er mørkt ute.

- Jeg brukte 400 kroner for å spare 300. Det var et impulskjøp. Ja ja, noen tabber må man jo gjøre, ler hun.

IKKE FORNØYD: Her er Gerda Husby med jakken hun bestilte fra nettbutikken. Hun er ikke fornøyd med kjøpet. Foto: Privat
IKKE FORNØYD: Her er Gerda Husby med jakken hun bestilte fra nettbutikken. Hun er ikke fornøyd med kjøpet. Foto: Privat Vis mer

Lært leksa

Nå har Husby bestemt seg for å bare handle klær i butikk. Hun forteller at hun har lært leksa si, men er glad for at det heldigvis ikke var den dyreste leksa.

- Det er så mye lureri og svindlere ute og går. På Facebook-siden til Sandvika Storsenter ser jeg at veldig mange har blitt lurt som meg.

FØLER SEG LURT: Flere kommenterer på Sandvika Storsenter sin Facebook-side at de trodde de handlet fra senteret sin nettbutikk. Foto: Skjermdump
FØLER SEG LURT: Flere kommenterer på Sandvika Storsenter sin Facebook-side at de trodde de handlet fra senteret sin nettbutikk. Foto: Skjermdump Vis mer

Nettbutikken «Sandvika-Storsenter.com» opplyser på sin nettside at de er drevet av Shopify, og at varene sendes fra Asia.

Shopify er ifølge sin hjemmeside et kanadisk multinasjonalt e-handelsselskap, som hjelper med oppstart av egen nettbutikk.

Dagbladet har vært i kontakt med Shopify som forteller at nettbutikkene administreres uavhengig av Shopify, og at de derfor ikke har noe ansvar.

NON STOP: En mann i kajakk svømte for livet da han ble dyttet uti vannet av et hissig dyr. Non Stop TV med Sondre og Christian. Vi lager Norges beste viralprogram som daglig gir deg de morsomste viralklippene du ikke vil gå glipp av! Se Non Stop TV med Sondre og Christian på Dagbladet! Vis mer

26. oktober bekreftet nettbutikken Klarna at det ikke lenger er mulig å bruke dem som betalingsløsning i nettbutikken.

- Klarna gjennomgår fortløpende alle butikker som vi samarbeider med for å sikre at de oppfyller Klarnas krav og kriterier. Opplever vi mange klager på en bestemt butikk, holder vi et ekstra øye med den og agerer der vi må, ved å for eksempel stenge butikken midlertidig for å undersøke nærmere, eller heve kontrakten. Butikken du nevner er en hvor vi har sett behovet for å agere, og vi har avsluttet samarbeidet vårt, opplyser Filippa Bolz i Klarna til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer