- FANT UT AV DET LITT SEINT: Frankrikes statlige togselskap oppga gamle mål da de bestilte nye tog. Det koster. Bildet er fra 2011, og viser sjefen for selskapet som har bygget de nye togene, Bombardier Transportations Jean Berge.  Foto:  AFP PHOTO / FRANCOIS GUILLOT / NTB Scanpix
- FANT UT AV DET LITT SEINT: Frankrikes statlige togselskap oppga gamle mål da de bestilte nye tog. Det koster. Bildet er fra 2011, og viser sjefen for selskapet som har bygget de nye togene, Bombardier Transportations Jean Berge. Foto: AFP PHOTO / FRANCOIS GUILLOT / NTB ScanpixVis mer

Kjøpte 2000 nye tog, fant de ut at de er for brede for togplattformene

- Vi oppdaget feilen litt for seint.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er ikke snakk om noen billig bommert for det franske togselskapet, som nettopp hadde punget ut 15 milliarder Euro (122 milliarder kroner) for de splitter nye togene.

Feilen har til nå kostet SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) over 50 millioner Euro, og tallet vil trolig fortsette å stige, ifølge BBC.

De må justere hele 1000 stasjonsplattformer.

Det hele skal skyldes at jernbaneselskapet RFF oppga feil mål til selskapet. De skal ha målt franske plattformer som var bygget for mindre enn 30 år siden, men glemte en liten detalj:

Mange av frankrikes 1200 regionale togplattformer ble bygget for mer enn 50 år siden, og den gang var togene tynnere.

- Det betyr at plattformene er litt for nære skinnene til at togene får plass. Vi oppdaget problemet litt seint, og tar på oss skylda for det, sier Christophe Piednoel i RFF, ifølge Reuters.

Transportminister Frederic Cuvillier skylder på et «absurd togsystem».

- Når du skiller togselskapet (SNCF) fra jernbaneselskapet (RFF) er dette hva som skjer, sier han.

Justeringsarbeidet er påbegynt, og det er dermed forventet at de dyre, nye togene til slutt skal kunne suse gjennom uten å bli sittende fast på perrongen.

FOR BREDE: Jernbaneselskapet RFF brukte gamle mål da togene ble bestilt. Nå må over 1000 plattformer justeres på. Foto:  AFP PHOTO / FRANCOIS GUILLOT / NTB Scanpix
FOR BREDE: Jernbaneselskapet RFF brukte gamle mål da togene ble bestilt. Nå må over 1000 plattformer justeres på. Foto: AFP PHOTO / FRANCOIS GUILLOT / NTB Scanpix Vis mer