Kjøpte ut direktør som følte seg trakassert

En underdirektør i Forbrukerrådet skal ha opplevd seg trakassert av sin sjef Randi Flesland. Styrelederens løsning: Én årslønn for å slutte.

I hardt vær:  Underdirektøren ba styret vurdere i hvilken grav administrerende direktørs håndtering av saken kunne karakteriseres som mobbing og trakassering. Noen uker senere ble underdirektøren tilbudt en solid sluttpakke. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
I hardt vær: Underdirektøren ba styret vurdere i hvilken grav administrerende direktørs håndtering av saken kunne karakteriseres som mobbing og trakassering. Noen uker senere ble underdirektøren tilbudt en solid sluttpakke. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):Ifølge Dagbladets kilder kostet sluttavtalen trolig nærmere en million, en årslønn, feriepenger, advokatsalærer og andre utgifter som karrierecoaching inkludert.

Varslet departementet
I april i år varslet underdirektøren styrelederen i Forbrukerrrådet om sin sjef Randi Flesland. I et to sider langt brev ble styret bedt om å vurdere i hvilken grad Fleslands håndtering av saken var mobbing og trakassering. Underdirektøren sendte kopi av varslingen til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD), Forbrukerrådets ansvarlige departement,
Dette er tredje gang på et halvt år at departementet har mottatt skriftlig varsling av eller klage på Randi Fleslands lederstil, fra ansatte eller tillitsvalgte i Forbrukerrådet. 

Årslønn for å slutte
«Vi viser til telefonsamtale mellom ekspedisjonssjef Bodhild Fisknes og direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet om økonomisk kompensasjon i forbindelse med fratredelse for (underdirektøren, journ. anm.),» skriver departementet til styreleder Inge Takle Mæstad 3. juni, i en mail Dagbladet har fått innsyn i. 

Departementet ber Mæstad bekrefte at underdirektøren «er tilbudt økonomisk kompensasjon tilsvarende en årslønn. Beløpet skal dekke lønn i oppsigelsestiden og feriepenger.»

«Bare i helt spesielle situasjoner»
Mæstad bekrefter tilbudet, og samme dag godkjenner departementet avtalen, ettetr å ha konferert med Forbruker-, administrasjons- og kirkedepartementet, og undersøkt at den ikke bryter med Statens personalhåndbok.

«slik økonomisk kompensasjon (er) et tiltak som bare skal benyttes i helt spesielle situasjoner, hvor det er sterkt behov for å komme fram til en minnelig ordning om fratredelse og hvor det er sannsynlig at grunnlaget for oppsigelse eller avskjed ikke er oppfylt,» skrev departementet, og presiserte at underdirektøren må si opp frivillig.

Undersøkte ikke anklagene
Det gjorde underdirektøren.
Konflikten skal ha startet da underdirektøren i fjor ble anklager for kritikkverdig lederstil av to underordnede.
Underdirektøren skal ha opplevd at Flesland gjennom flere måneder brukte betydelige ressurer for å forfølge anklagene, samt ga uttrykk for at hun ønsket å bli kvitt underdirektøren.
Departementets brev antyder at det ikke fantes «grunnlag for oppsigelse eller avskjed».
Underdirektørens anklager mot Flesland skal ikke ha blitt undersøkt av styret.  

- Ferdig med Forbrukerrådet
Når Dagbladet tar kontakt, ønsker den tidligere underdirektøren i utgangspunktet ikke å kommentere saken:

- Jeg kan bekrefte at jeg opplevde min arbeidssituasjon slik at jeg valgte å si opp da jeg ble tilbudt en sluttpakke av styreleder. Jeg anser meg ferdig med Forbrukerrådet, og ønsker ikke å uttale meg ytterligere, sier vedkommende til Dagbladet.

- Personalsak som er løst
- Dette er en personalsak, som har funnet sin løsning, sier Forbrukerrådets styreleder Inge Takle Mæstad

Han ønsker ikke å kommentere avtalen med eks-underdirektøren ytterligere.

- Er det å møte ansattes varsling med tilbud om å slutte mot store pengesummer, en framgangsmåte dere vil bruke også i framtiden?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier Mæstad, men bekrefter bare generelt at det ikke er første gang Forbrukerrådet har inngått sluttavtaler med kompensasjon.

- Kjenner meg ikke igjen
Forbrukerrådets administrerende direktør Randi Flesland, avviser at « å kjøpe ut ansatte som er brysomme», er hennes metode.

- Det har jeg aldri gjort. Og det kommer jeg aldri til å gjøre, sier Flesland.

Det siste halvåret har hennes lederstil nok en gang skapt storm — internt og offentlig.

- Jeg håper og tror at jeg ikke oppfattes slik, og ut i fra andre tilbakemeldinger må jeg få si at jeg ikke kjenner meg igjen, sier Flesland.   - Jeg  er opptatt av  å holde fokus på forbrukernes behov, og at vi stadig forbedrer vår innsats for dem . Det betyr at vi noen ganger må foreta justeringer internt. For ett år siden gjorde vi en liten  omorganisering av arbeidsoppgaver. Ingen mistet jobben på grunn av dette. Ingen måtte flytte. Det var ingen spesielt dramatisk endring i vår organisasjon ift. hva andre virksomheter opplever, sier Flesland.