VENTER KØ: Skedsmo  20150401.
Påsketrafikk.
Onsdag ettermiddag er det lange køer på E6 ved Skedsmokorset i Akershus p.g.a ulykke ved Berger.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
VENTER KØ: Skedsmo 20150401. Påsketrafikk. Onsdag ettermiddag er det lange køer på E6 ved Skedsmokorset i Akershus p.g.a ulykke ved Berger. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Kjør disse veiene dersom du ønsker å unngå påskekø

Ekspertene gir deg sine tips.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nedfarten fra påskefjellet er ofte forbundet med lange køer og frustrerte barn i baksetet.

- Det pleier å være mye kø, og det er ingen grunn til å tro at kommer til å bli annerledes i år, sier Thale Eikeset, trafikkoperatør ved Vegtrafikksentralen i Oslo, til Dagbladet.

Hun tør ikke si om det er best å kjøre hjem søndag eller mandag, men ber folk beregne god tid.

- Hvis man regner en time ekstra, så burde det være innafor, sier Eikeset, og trekker fram følgende to steder som de største proppene:

• E6 ved Minnesund
• E16 ved Sollihøgda

Men heldigvis finnes det håp. Eikeset anbefaler blant annet følgende alternativer:

• Alternativ til E6: Riksvei 4 om Gjøvik / Fylkesvei 33 om Skreia
• Alternativ til E16 over Sollihøgda: E16 over Jevnaker/ Roa Der kan man velge riksvei 4 inn til Oslo, eller fortsette E16 over til Gardermoen (gamle Rv35).

Vegtrafikksentralen har også utarbeidet en totaloversikt over de mest belastete strekningene for helgas innfart fra påskefjellet, og alternative ruter.

Denne kan det være verdt å ta en kikk på før man kjører ned fra påskefjellet:

Fra Hallingdal mot Oslo: Hovedruter: Rv. 7, E16 og E18
Forventes tett trafikk: Flå — Sokna — Hønefoss-området, samt Sollihøgda

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Alternativ 1: Fv. 280, Rv. 35, fv. 283 og E18: Hamremoen (x rv. 7) — Vikersund - Hokksund — Drammen — Oslo
• Alternativ 2: Rv. 40, E134 og E18: Geilo — Kongsberg — Drammen - Oslo

Fra Valdres mot Oslo: Hovedruter:  E16 og E18
Forventes tett trafikk: Hønefoss-området og Sollihøgda

• Alternativ 1: E16 og Rv. 4: Hønefoss (x E16) — Jevnaker — Lunner — Gjelleråsen - Oslo
• Alternativ 2: Rv. 4, fv. 34 og fv. 33: Bjørgo (x E16) - Dokka- Brandbu-Gjelleråsen-Oslo

Fra Østerdalen/ Trysil mot Oslo: Hovedruter:  Rv. 3, Rv. 25 og E6
Redusert framkommelighet: Minnesund på grunn av anleggsområde med nedsatt hastighet.
Statens vegvesen anbefaler trafikantene å benytte alternative kjøreruter. 1. påskedag kan trafikantene fra Østerdalen bli dirigert via Skarnes
.

Oslo, 20120330. Påsketrafikken beredskap.
På jobb: Fra venstre Dag Eriksen, trafikkoperarør. Anders Oustorp, trafikkoperatør. John Slinning, trafikkoperatør
Foto: HANSEN NINA / Dagbladet
Oslo, 20120330. Påsketrafikken beredskap. På jobb: Fra venstre Dag Eriksen, trafikkoperarør. Anders Oustorp, trafikkoperatør. John Slinning, trafikkoperatør Foto: HANSEN NINA / Dagbladet Vis mer

• Alternativer fra Østerdalen: fv. 24, E16 og E6: Stange — Odalen — Skarnes — Kløfta - Oslo
• Alternativer fra Trysil: Rv. 2, E16 og E6: Elverum — Kongsvinger — Kløfta - Oslo

Fra Gudbrandsdalen mot Oslo: Hovedrute:  E6: Øyer — Lillehammer — Oslo
Redusert framkommelighet: Minnesund og Vingrom - Mjøsbrua på grunn av anleggsområder med nedsatt hastighet.

• Alternativ 1: E6, E16 og fv. 24: Stange — Skarnes — Kløfta - Oslo
• Alternativ 2: E6, fv. 22 og Rv.4: Gjøvik — Gjelleråsen — Hvam - Oslo

E18 Oslo — Kragerø: Det forventes noe forsinkelser ved Holmestrandsområdet på grunn av omkjøring ved Skjeggestadbrua.
 
Knutepunkter på Vestlandet E16/fv. 7 Rundkjøringen ved Trengereid. Manuell trafikkdirigering ved behov 1. og 2. påskedag.

Det forventes økt trafikk og trolig ekstra ventetid på flere fergesamband, spesielt E39 Lavik - Oppedal, E39 Arsvågen - Mortavika og E39 Halhjem — Sandvikvåg.  

Økt antall promillekontroller Også Utrykningspolitiet (UP) er i beredskap når nordmenn nå skal hjem fra påskefjellet.

UP opplyser til Dagbladet at alle som stoppes vil bli avkrevd en alkoholtest.

- Vi har mobilisert masse styrker både søndag og mandag. Vi vil være på veiene og følge med, både med biler som er godt synlige og biler som ikke er det. Vi vil særlig se etter de som tar høy risiko, som farlige forbikjøringer, sier UP-sjef Runar Karlsen til Dagbladet.