OSLO: En Think el-bil i farta i Oslo Sentrum.
Foto: Morten Holm /  SCANPIX .
OSLO: En Think el-bil i farta i Oslo Sentrum. Foto: Morten Holm / SCANPIX .Vis mer

Kjør grønt, spar penger

Det skal lønne seg å velge en miljøvennlig bil. Både når du kjøper, kjører og selger bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Dagbladet har stilt de tre regjeringspartiene fem spørsmål om deres framtidige bilpolitikk.

Svarene forteller at ditt neste bilvalg bør styres av et klart hovedpunkt hvis du ikke vil risikere økonomisk baksmell: CO2. Biler med lavt forbruk og utslipp vil bli premiert kraftigere i årene som kommer.

Og det motsatte vil ramme de store forurenserne.

Dette er de rød/grønne partiene skjønt enige om, men både SV og Senterpartiet går et skritt lenger enn storebror i regjeringsfellesskapet.

Miljøpremie på 40 000
SV vil i tillegg arbeide for å innføre forbud mot nye biler som utelukkende går på fossilt drivstoff innen 2015. Og partiet vil ta initiativ til et internasjonalt samarbeid om en slik målsetting.

Senterpartiet vil på sin side ikke ha noe slikt forbud, i hvert fall ikke i øyeblikket, men vil arbeide for en rask overgang til miljøvennlige biler. I den forbindelse vil partiet innføre en kombinert vrakpant og miljøbilpremie på maksimalt 40 000.

Halvparten av pengene skal være knyttet til selve vrakingen av den gamle bilen, mens de øvrige 20 000 skal graderes etter hvor miljøvennlig bilen du kjøper er.

I dag er vrakpanten på beskjedne 1500 kroner.

Hybrid-fordeler
Senterpartiet sier også at de vil bruke avgiftspolitikken aktivt for å fremme salget av både hybridbiler og biler som går på biodrivstoff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her følger SV på, og vil forsterke avgiftsfordelene for lavutslippsbiler, med andre ord også hybridmodeller. Arbeiderpartiet har på sin side ikke har tatt stilling til ytterligere lettelser for denne biltypen. Spesialfordeler som gratis bompassering. kjøring i kollektivfelt, og gratis parkering også for hybrider, lar de tre partiene ligge urørt.

I dag er det bare rene elbiler som nyter godt av slike fordeler.

Verditapet øker
For deg som forbruker blir det viktigere enn noen gang å gjøre det rette bilvalget.

En bil med unødig høyt utslipp kan fort bli en stor økonomisk belastning. Gjenkjøpsverdien, altså bilens bruktverdi, kan i løpet av din eiertid rase til bunns hvis markedet vender motorsterke og tørste biler ryggen. Denne trenden er synlig allerede, og alle markedsanalytikere er enige om at den vil forsterkes.

Bilens verditap er den tyngste posten på norske familiers bilbudsjett, og bare boligutgiftene spiser mer av familieinntekten. En gjennomsnittelig familiebil koster det årlig rundt 70 000 kroner å holde i drift.

Tenk videresalg
Det blir derfor spesielt viktig å tenke framover når ny bil kjøpes inn, og spørre: Vil denne bilen være ettertraktet når jeg skal selge den videre om fire-fem år?
Regjeringspartiene gir deg en klar kompassretning: Styr etter lavt forbruk, lavt utslipp, og god sikkerhet. Og 120 gram CO2 per km. er utslippsgrensen du ideelt sett bør være under.

Eller så nær som mulig.