Kjører like mye med dyrere bensin

Lite miljøeffekt av planlagt prisøkning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De planlagte økningene i avgiftene på bensin og diesel vil ha minimal effekt på bilbruken her i landet.

En dobling av bensinprisen ville redusert trafikken med 19 prosent.

- Miljøeffekten er minimal når regjeringen legger på 5 øre i bensinavgiften og 10 øre i avgiften på diesel, mener instituttsjef Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI) til NTB.

TØI anslår at en 5 prosents økning i bensinprisen vil gi 1 prosent reduksjon i antall kjørte personkilometer.

Hadde bensinprisen blitt doblet, ville trafikken blitt redusert med 19 prosent.

Lederen for Lavutslippsutvalget, Jørgen Randers, mener regjeringen dummer seg ut. Han er tilhenger av å øke avgiftene, men da må det være så mye at det monner.

- Regjeringen gjør seg bare upopulær med dette, sier han til Dagsavisen.

Randers mener at lavere avgifter på miljøvennlige biler og økt avgift på bilene som bruker mest bensin ville hatt langt større effekt.

Kjører like mye med dyrere bensin

(NTB)

NB! Dagbladet.no presiserer: Dette er en ny versjon av NTB-saken, da den første innholdt diverse feil.

KJØRER IKKE MINDRE: Denne "rekordprisen" fra Trondheim i 2006 blir nok aldri reell. Men den planlagte prisstigningen på 5 prosent på bensin vil ikke føre til at vi kjører særlig mye mindre, viser beregninger fra Transportøkonomisk institutt. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
KJØRER IKKE MINDRE: Denne "rekordprisen" fra Trondheim i 2006 blir nok aldri reell. Men den planlagte prisstigningen på 5 prosent på bensin vil ikke føre til at vi kjører særlig mye mindre, viser beregninger fra Transportøkonomisk institutt. Illustrasjonsfoto: SCANPIX Vis mer