Kjører på kjøttdeig fra Gilde

Denne gassdrevne bussen trenger cirka 30 kilo Gilde kjøttdeig for å kjøre ei mil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du har kanskje lurt på hvor de enorme mengdene kjøttprodukter som nå kastes blir av og hva de brukes til? Sammen med kloakk blir Gildes kjøttdeig til drivstoff.

-  Bare de siste 14 dagene har vi fått inn mellom 50 og 70 tonn Gildeprodukter. Lastebiler fra hele landet frakter de kaste-klare varene til oss og så omdanner vi det til et biogassubstrat, sier Bjørn Bu, daglig leder og eier av Mat og emballasjegjenvinning AS i Tønsberg. Bedriften har som følge av E.coli-utbruddet hatt svært mye å gjøre i det siste.

-  En ting er at nordmenn kaster mer mat enn noensinne, men det er klart at vi har sett mye til Gildes produkter den siste tida, sier Bu.

Kjøttdeig til busser

Når de E.coli-mistenkte Gilde-produktene ankommer bedriften blir de kjørt inn i en maskin som elter og kverner massen til den blir flytende. Deretter blandes massen med andre matrester som så blir sterilisert i 136 grader.

-  Dette produktet er altså et biogassubstrat og ser ut som en brun, flytende tomatsuppe. Og så fraktes det videre med tankbiler til Fredrikstad, sier Bu som skryter av den fornybare energien:

-  10 liter matrester tilsvarer en liter diesel eller 10 kilowatt per time med strøm. Det er et suverent produkt som sparer oss for mye CO2- og dieselutslipp.

Metangass

 IKKE MATLEI: -  10 liter matrester tilsvarer en liter diesel eller 10 kilowatt per time med strøm. Det er et suverent produkt som sparer oss for mye CO2- og dieselutslipp, sier daglig leder Bjørn Bu i Mat og emballasjegjenvinning AS i Tønsberg. Foto: John T. Pedersen
IKKE MATLEI: - 10 liter matrester tilsvarer en liter diesel eller 10 kilowatt per time med strøm. Det er et suverent produkt som sparer oss for mye CO2- og dieselutslipp, sier daglig leder Bjørn Bu i Mat og emballasjegjenvinning AS i Tønsberg. Foto: John T. Pedersen Vis mer

I fabrikkene til Frevar i Fredrikstad blandes biogassubstratet med kloakk. Resultatet blir metangass som blant annet brukes til drivstoff til busser. Fire busser i Fredrikstad går på metangass. Og kombinasjonen av matrester og kloakken fra Fredrikstads innbyggere, ser ut til å være en knakende god oppskrift på drivstoff.

-  Bussene går som noen kuler. De er raskere enn busser som går på diesel i tillegg til at de lager vesentlig mindre støy, sier administrerende direktør i Borgbuss AS, Bjørn Sandhaug.

Han sier at kjøttdeigen gjør jobben som effektivt drivstoff:

-  Det er ikke bare kjøttdeig vi går på, men alt som kan råtne. Majones viser seg faktisk å være svært effektivt.

Sandhaug sier at de betaler det samme for gassen som for diesel:

-  Gassen er også det mest miljøvennlige drivstoffet som fins.