RETT FRAM - SPRIK OM FART:  På denne rette strekningen av riksvei 25 ved Hernes skjedde dødsulykken sist sommer. I dag startet rettssaken mot den 19 år gamle sjåføren. FOTO: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET.
RETT FRAM - SPRIK OM FART: På denne rette strekningen av riksvei 25 ved Hernes skjedde dødsulykken sist sommer. I dag startet rettssaken mot den 19 år gamle sjåføren. FOTO: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET.Vis mer

Kjørte dødsbilen i 95 kilometer - eller var det 177 km/t ?

Aktor tror på 144 kilometer. Store fartssprik i rettssaken etter Elverum-tragedien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den rette veistrekningen på riksvei 25 ved Hernes i Elverum - den såkalte Tryseilveien - var skiltet med elgfare og 80 kilometers fartsgrense.

Personbilen med fire ungdommer kolliderte med en elg ved 02.40-tiden natt til fredag 3. juli i fjor, kjørte av veien på venstre side, traff en stein og deretter et tre.

To av ungdommene ble drept på stedet, den tredje døde seinere.

To av de drepte brukte ikke sikkerhetsbelte. Den tredje hadde ikke festet beltet etter forskriftene.

Sjåføren var ikke beruset, og det var ikke tekniske feil med bilen av betydning for ulykken.

Rettssaken mot den 19 år gamle sjåføren startet i Sør-Østerdal tingrett i dag. Han er tiltalt for uaktsom bilkjøring med døden følge og med en strafferamme på tre års fengsel.

Farten var høyere enn de lovlige 80 kilometrene da ulykken skjedde. Så langt fakta.

Men hvor fort?

Samme eksperter - ulike tall
Før rettssaken startet hadde tekniske eksperter kommet fram til tre sprikende tall. Den første dagen i retten dukket det opp to nye tall, skriver Østlendingen.

Dermed spriker beregninger og antakelser mellom 95 og 177 kilometer i timen.

Først de tre ekspertberegningene:

Minst 160 km: Statens vegvesen.

Minst 144 km: Ingeniørfirmaet Rekon DA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Minst 110 - opp til 125 km: NTNU ved leder Arvid Akre, Trafikkteknisk senter.

Dette er de samme fartsekspertene som blir brukt i en stor del av dødsulykkene på norske veier. Det ar også Rekon og NTNU som beregnet ulykkesbilens fart, etter dødsulykken på Bjørkelangen der to jenter i hestevogn ble påkjørt.

I tiltalen har Statsadvokatene i Hedmark og Oppland støttet seg til vurderingen fra Rekon: minst 144 km/t.

Ifølge Østlendingen anslo tiltalte i retten tirsdag først at han kjørte mellom 15 og 20 kilometer for fort - altså mellom 95 og 100 km/t.

Snapchat fra speedometer
I retten tirsdag kom det også fram at politiet på mobilen til den drepte 19 år gamle gutten hadde funnet at det var sendt en Snapchat, som viser et bilde av speedometeret i ulykkesbilen på 177 km/t.

Tidspunktet for når bildet ble tatt, ble ikke oppgitt nærmere enn til «ulykkeskvelden».

Tiltalte ristet på da denne opplysningen ble lagt fram.

Ifølge NRK anslo han da farten til «ikke mer enn 120 kilometer i timen».

Så hvordan kan da fartsberegningene sprike så stort  - spesielt når landets fremste har vært på stedet ?

- Å finne farten er ofte en komplisert sak. Det blir en miks av konkrete faktiske tall, som bør være flest mulig. En ren oppbremsing kan være grei å beregne seg fram til. Men jo mer komplisert et hendelsforløp er, dessto vanskeligere er det å finne fram til et eksakt beløp, sier avdelingsdirektør Rolf Mellum i veiavdelingen til Statens havarikommisjon for transport til NRK Hedmark og Oppland.

Etter denne ulykken hadde ekspertene lite bremsespor å hilde seg til.

Mellum og havarikommisjonen har ikke vært involvert i noen av ekspertberegningene i denne saken.

Dagbladet har tidligere møtt venner av de tre omkomne Oda Aurora Knappe Løkting (18) fra Elverum, Lars Erik Otnes Sagvold (19) fra Rendalen Eva Charlotte Pedersen Danielsen (16) fra Elverum.

 ULYKKESSTED:  Nødetatene på ulykkesstedet 3. juli i fjor. Foto: Jan Kristoffersen, Østlendingen/NTB Scanpix.
ULYKKESSTED: Nødetatene på ulykkesstedet 3. juli i fjor. Foto: Jan Kristoffersen, Østlendingen/NTB Scanpix. Vis mer