Kjørte for tidlig - og mot rødt?

ÅSTA (Dagbladet): Etter det Dagbladet erfarer er politi og NSB sikre på at nordgående lokaltog kjørte mot rødt da det forlot Rustad stasjon. Ifølge lokførernes rutebok skulle toget ha en obligatorisk stopp på tre minutter før det skulle kjøre videre. Men toget forlot stasjonen flere minutter før ruteskjemaet. Minutter senere var katastrofen et faktum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB-direktør Osmund Ueland, ønsket i går ikke å kommentere opplysningene Dagbladet sitter inne med.

- Det kommer jeg heller til å gjøre i de nærmeste dagene. Jeg kommer til å konsentrere meg om de NSB-ansatte, sier Ueland.

Politiet har foreløpig vært svært tilbakeholdne med opplysninger om hva de vet om årsaken til togkatastrofen. Årsaken er at de taktiske etterforskerne ikke med sikkerhet vet hvorfor lokaltoget skal ha kjørt mot rødt.

Mens Jernbaneverket i går antydet at et av ulykkestogene kjørte mot rødt lyssignal, vil ikke politimester Magnar Lynum kommentere spørsmålet.

Analyserer

- Vi innhenter nå alt vi kan få av informasjon, deretter vil vi analysere det, før vi med hundre prosent sikkerhet kan fastslå ulykkesårsaken, sier en sentral etterforsker til Dagbladet.

En Kripos-etterforsker, to politimenn fra Hamar og en fra Østerdal politidistrikt avhørte i hele går de ansatte ved togledersentralen på Hamar. Først i dag vil avhørene bli analysert og vurdert opp mot hverandre.

Videre ble etterforskningen konsentrert om lyssignalene på kjørestrekningen fra Rustad stasjon til Rena.

Dagbladets kilder bekrefter at lokaltoget stoppet som planlagt ved perrongen på Rustad stasjon.

- Lokaltoget sto stille i flere minutter før det kjørte i retning Rena. Loggen på togledersentralen viser at toget forlot Rustad stasjon for tidlig. 13.08 - sju minutter forsinket, forlot sørgående tog Rena stasjon.

Ca. klokka 13.14 kolliderte togene front mot front ved tettstedet Åsta.

- Først når vi har fått testresultatene av signalanlegget og vurdert testen kan vi med hundre prosent sikkerhet fastslå at lokaltoget kjørte mot rødt signal. Men det er korrekt at alle opplysninger og informasjon tyder på at det er et faktum, sier Dagbladets kilde.

Ukjent årsak

Etter det Dagbladet forstår vil testresultatene, lydbåndopptakene fra togledersentralen og avhørene av de som var til stede i togledersentralen med sikkerhet kunne fastslå om lokomotivføreren på noen som helst måte fikk signaler til å kjøre mot rødt lys.

- Det vil vi trolig få avklart allerede torsdag, sier en av etterforskerne.

Politiet har foreløpig konstatert at det ikke skal ha vært noen form for kommunikasjon mellom togledersentralen på Hamar og de to dødstogene, etter at togene forlot sine respektive stasjoner.

Hvorfor toglederne på Hamar ikke nådde fram til lokomotivførerne er uklart.

En av politietterforskerne sier det slik til Dagbladet:

- Det er bare tre muligheter. Enten har mobiltelefonanlegget ikke fungert, eller det har blitt ringt på feil telefonnummer. Det siste alternativet vi må vurdere er det minst sannsynlige: at mobiltelefonen har fungert, men at det av en eller annen grunn ikke har blitt svart på oppringningene.

RUTINERTE: - De to toglederne som var på jobb ved togledersentralen på Hamar tirsdag, var rutinerte, sier trafikksjef Hans Erik Wiig i Jernbaneverkets region øst.