Kjørte inn åtte milliarder

Pilene peker oppover for drosjenæringen igjen. Norges Taxiforbund mener det skyldes at Uber har vært borte, men Norgestaxi er ikke helt enig i det.

MINDRE DØDTID: Belegget i norske drosjer steg fra 53 til 53,6 prosent i fjor. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
MINDRE DØDTID: Belegget i norske drosjer steg fra 53 til 53,6 prosent i fjor. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

(Finansavisen): Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at drosjesjåførene fikk mer å gjøre i 2018 enn året før.

Belegget steg og antall tilbakelagte kilometer økte - både med og uten passasjer om bord. Dermed gikk også omsetningen opp.

- Vi synes det er hyggelig og bra at tallene peker oppover, sier styreleder Øystein Tverland i Norges Taxiforbund.

Siden 2014 har antall kilometere drosjenæringen har tilbakelagt falt jevnt og trutt - år etter år. I løpet av en fireårsperiode var tilbakegangen på til sammen 5,7 prosent eller 22,6 millioner kilometer.

Peker på Uber-fravær

Men i fjor snudde det. Antall kjørte kilometere økte med 1,6 prosent, mens økningen i antall tilbakelagte kilometer med passasjer om bord økte med 2,7 prosent eller 7,3 millioner kilometer.

Dermed steg også belegget fra 53 til 53,6 prosent.

- Vi er glad for at antall kilometer går opp, for da tjener drosjesjåførene mer penger. Samtidig vil vi ha en enda bedre effektivisering, blant annet med mer returtransport. Det er også mer miljøvennlig, sier Tverland.

- Hvorfor har det snudd tror du?

- Vi mener det har en sammenheng med at Uber ble borte fra Oslo i fjor. Og det er i hovedstaden økningen er sterkest, sier han.

Kjemper mot piratmarked

Adm. direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen er enig at det kan være små svingninger fra Uber som har bidratt til økningen, men han mener neppe det er hovedårsaken til veksten for næringen.

- Vi så ikke store endringer i volum og omsetning mens Uber var tilstede, sammenlignet med i dag. Uber skapte en ny kundegruppe som i liten grad tok taxi før, sier han.

Han mener denne kundegruppen i stedet velger piratdrosjer, som markedsføres på ulike Facebook-grupper.

- Den illegale virksomheten er estimert til 1,6 milliarder kroner årlig. Det er nærmere 20 prosent av den ordinære drosjevirksomheten, sier Kibsgaard-Petersen.

Tverland er også oppgitt over piratvirksomheten, som han mener er et større problem utenfor Oslo.

- Men vi håper et nytt regelverk som trer i kraft senere i år vil demme opp for den virksomheten, sier han.

Fall for Norgestaxi

Drosjenæringen omsatte for like over åtte milliarder kroner i fjor. Det var en vekst på 167 millioner kroner eller 2,1 prosent.

Hovedstadsdrosjene sto derimot for en inntektsvekst på 5 prosent eller 94 millioner kroner i fjor. Totalomsetningen i Oslo endte like under to milliarder, og belegget steg fra 47,1 prosent til 47,6.

Norgestaxi opplevde derimot omsetningsnedgang i fjor, fra 887 millioner kroner i 2017 til 785 millioner i 2018.

- Fallet var et resultat av nedgang i antall tilknyttede løyver. Men den utviklingen har nå snudd til vekst i dag, og vi forventer derfor økt omsetning igjen i år, sier Kibsgaard-Petersen.

Det var fallende omsetning i Oslo og Buskerud som slo negativt ut for Norgestaxi. I Bergen, Stavanger og Trondheim steg den.

Uber er velkommen

- SSBs tall viser at bilene er i større aktivitet og står mindre stille på holdeplasser. Det er gledelig, og helt i tråd med våre målsetninger. Med flere kunder øker omsetningen, sier sjefen i Norgestaxi.

Uber har varslet at de skal etablere seg i Norge igjen. Det skremmer ikke Norgestaxi.

- All konkurranse er god konkurranse, vel og merke så lenge det konkurreres på like vilkår. Det handler om å tilby gode produkter som kundene ønsker å kjøp, sier Kibsgaard-Petersen.

Med de nye reglene som kommer, mener han myndighetene nå er opptatt av å sikre at alle aktører skal følge reglene og bidra til fellesskapet gjennom skatte­seddelen.

Andre økonominyheter:

Advarsel: Denne modellen har truffet skremmende godt det siste halve århundret
Dette er årets verste aksjer
Meglerne de preiker og preiker og preiker