KJØRTE RETT BAK DØDSKRASJEN: - Lastebilen prøvde hele tiden å få kontroll

Polakken (41) bosatt i Oslo, hadde bilen overlesset med smuglervarer, og var beruset da han forårsaket dødsulykken på E18 i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LIERTOPPEN/OSLO (Dagbladet): En mann (42) fra Lier omkom, fire personer ble skadd, en rekke biler ble ødelagt og trafikken stengt i flere timer, etter at en 41 år gammel polakk forsøkte en hasardiøs forbikjøring på E18 ved Liertoppen ved 0630-tida i går.

I en polskregistrert Renault prøvde mannen, som er bosatt i Oslo, å kjøre forbi et vogntog. I stedet dultet han flere ganger borti vogntoget, mistet kontrollen og sørget for at begge smalt gjennom autovernet og havnet i motgående kjørefelt.

Bilen var fullastet med over ett tonn smuglervarer, fordelt på rundt 1000 liter øl og 130 liter brennevin.

Drammens-mannen Seraj Mohammadzai førte bilen som var rett bak dramaet.

- Jeg lå bak lastebilen, vi kjørte i omkring 100 km/t da den røde bilen begynte å svinge. Lastebilen prøvde hele tiden å få kontroll, men klarte ikke, og de havnet i motsatt fil, sier Mohammadzai til Dagbladet gjennom tolk.

Bildrap Fra tidligere er 41-åringen siktet for smugling og tiltalt for fyllekjøring, får Dagbladet opplyst.

I tillegg er han innkalt til å møte i Nedre Romerike tingrett i august, siktet for tyverier fra Elkjøp, og for å ha båret kniv på offentlig sted.

- Han er nå siktet for uaktsomt drap med motorvogn, for brudd på tolloven og for å ha kjørt i påvirket tilstand, sier politiadvokat Ann Iren Svane Mathiassen i Søndre Buskerud politidistrikt til Dagbladet.

FULLASTET: Den polskregistrerte bilen var fullastet med øl og brennevin. 41-åringen som kjørte bilen stakk av rett etter ulykken. Han er nå siktet for uaktsomt drap, smugling og for å ha kjørt i påvirket tilstand. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
FULLASTET: Den polskregistrerte bilen var fullastet med øl og brennevin. 41-åringen som kjørte bilen stakk av rett etter ulykken. Han er nå siktet for uaktsomt drap, smugling og for å ha kjørt i påvirket tilstand. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

- Han har sittet i et langt avhør over flere timer. Han har forklart seg om forholdene i siktelsen, men vi har ikke spurt om straffskyld, sier politiadvokaten.

Mannens advokat Karsten Gjone var ikke med under avhøret, og sier han ikke skulle snakke med klienten før i dag.

41-åringen, som altså allerede et kjent for politiet fra tidligere saker, framstilles for varetektsfenglsing i Drammen klokken 12 i dag.

Kjørte rett bak Øyenvitnet Seraj Mohammadzai løp til og deltok i redningsarbeidet.

- Jeg klarte å stoppe, først ringte jeg til politiet, så løp jeg for å hjelpe. Vi var mange som prøvde å hjelpe. Jeg så en gammel mann som satt fast mellom biler, en av bilene brant men vi klarte å redde ham ut, forteller Mohammadzai.

Hele tiden er han rolig.

- Men jeg var redd, forteller han.

La på sprang Roald Geitle kjørte omkring 70 meter bak ulykkesbilene. Han var på vei til Oslo, og så den nå drapssiktede polske sjåføren ta seg ut av den røde bilen. Bilen var totalskadd, men sjåføren tilsynelatende sprek, om enn uten sko på beina. Ulykkessjåføren la på sprang etter ulykka, før han huket tak i en sykkel som han så fortsatte flukten på. Ved 08-tida ble han pågrepet av politiet i et skogholt like ved.
 
- Det er utrolig at han ikke skadet seg kraftig. Setene ble slått fram, han har fått hele tyngden av lasten kommende bakfra, sier Geitle.
 
- Han gikk bare ut på veien, sa ingenting til noen. Så forsvant han til skogs.

Da Geitle så hva som skjedde kom han seg ut av bilen, og løp fram til en svart Mercedes som var hardt kvestet. Sjåføren av denne, en mann (63), ble senere fløyet til Ullevål. Tre personer ble sendt til legevakt.
 
Kan være ombygd E18 er Norges kanskje mest trafikkerte veistrekning. Omkring 20 000 trafikanter ble påvirket av ulykken.  Politiet bekrefter at de undersøker om ulykkesbilen var bygd om for smugling.

- Det skal bli interessant å se på bilen om det er tilfelle her og om det kan ha hatt innvirkning på kjøreegenskapene, sier Arne Lauvålien, lensmann i Lier.

UNDERSØKER BILEN: Lensmann Arne Lauvålien i Lier sier at politiet vil undersøke om smuglerbilen var ombygd slik at det ikke skulle synes at den var overlastet. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
UNDERSØKER BILEN: Lensmann Arne Lauvålien i Lier sier at politiet vil undersøke om smuglerbilen var ombygd slik at det ikke skulle synes at den var overlastet. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Tollvesenet og politiet stopper ofte biler med stivere fjæring, dempere og akslinger på grensa ved Svinesund.

- De bygges om for å tåle tung last, men også for å skjule for omverdenen at de er tungt lastet. Bremsene er ikke tilpasset slike ombygninger. Det kan medføre en betydelig trafikkrisiko, sier Ronny Lindesteg, fagleder i Vegvesenets utekontroll region Øst, som uttaler seg på generelt grunnlag.

 

VITNE: Seraj Mohammadzai kom først til ulykken i Lier. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
VITNE: Seraj Mohammadzai kom først til ulykken i Lier. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer