Kjørte rett i fella

Først ble bilforhandleren frastjålet to Mercedeser til nesten én million kroner. Deretter ble han tilbudt å kjøpe bilene tilbake av de ubeskjedne tyvene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bilene var nettopp tatt inn til landet, og sto hos en bilforhandler i Oslo da tyvene slo til i starten av juni. En av bilene ble ifølge politiet startet med nøkkel, mens det er uklart hvordan de fikk startet den andre.

De to modellene, en C180 2001-modell og en SL-modell kabriolet fra 1996, hadde en samlet verdi på 896000 kroner.

Forlangte 50000

Like etter tyveriet ble forhandleren kontaktet av de samme «kundene», som tilbød ham å kjøpe bilene tilbake. Dagbladet får opplyst at tyvene forlangte 50000 kroner for de to Mercedes-modellene. Tyvene mente forhandleren da kunne tjene raske penger, fordi han uansett ville få dekket bilenes verdi av sitt forsikringsselskap, Gjensidige.

Men forhandleren lot seg ikke friste, og tok i stedet kontakt med Gjensidige. Forsikringsselskapet fikk avtalt et møte med de tre tyvene, som kort tid etter ble pågrepet.

- Dette er en ganske frekk metode. De tre har mer eller mindre erkjent de faktiske forhold, og er nå løslatt, sier politiadvokat Tor Henning Knudsen ved Grønland politistasjon. De tre er siktet for tyveri av bilene og medvirkning til heleri.

Frykter hvitvasking

Svindelforsøket bidro til at forsikringsselskapene ble oppmerksomme på en svikt i registreringen av importerte biler: Biler som tas inn i landet blir ikke skikkelig registrert før de selges videre. Når bilene blir stjålet før de blir solgt, kan tyvene ta dem ut av landet og importere dem på nytt. Slik blir de «hvitvasket», og kan selges videre til en uvitende tredjepart.

Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) har sett flere eksempler på problemet, og frykter at det foregår i større skala enn de så langt har klart å avdekke.

FNH har nå tatt initiativ overfor myndighetene for å få uregistrerte stjålne biler inn i politiets register umiddelbart.

Forsikringsselskapene frykter også at forhandlere og importører kan la seg friste til å samarbeide med tyvene. Hvis forhandleren får dekket tapet etter «tyveriet» over forsikringen, og bilen blir solgt på nytt, kan svindlerne på en enkel måte doble verdien.