ORKET IKKE: Den 80 år gamle kanadiske mannen fortalte politiet at han var for svak til å skrape bort all snøen. Derfor kjørte han slik. Foto: Politiet
ORKET IKKE: Den 80 år gamle kanadiske mannen fortalte politiet at han var for svak til å skrape bort all snøen. Derfor kjørte han slik. Foto: PolitietVis mer

Kjørte slik: - Jeg er for gammel til å skrape

Se politiets verste bilder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen liker å skrape bilruter, det er veldig kjedelig. Og kaldt.

Men det er ikke spesielt smart å la være, det er fryktelig farlig.

KALDT: Her har sjåføren gjort en slurvete jobb med å skrape isen på innsiden av ruta. Foto: UP
KALDT: Her har sjåføren gjort en slurvete jobb med å skrape isen på innsiden av ruta. Foto: UP Vis mer

Derfor slår politiet knallhardt ned på syndere som gasser ut fra parkeringsplassen tildekket av snø og is.

- For svak I kanadiske Brussels ble en 80 år gammel sjåfør nylig stoppet av politiet - han var helt nedsnødd.

Mannen mente han hadde bra kontroll i trafikken, han hadde jo tross alt dratt bort snøen på en snau fjerdedel av frontruta.

DÅRLIG SKRAPING: Denne bilen ble stoppet av UP i Trøndelag. Foto: UP
DÅRLIG SKRAPING: Denne bilen ble stoppet av UP i Trøndelag. Foto: UP Vis mer

- Han kjørte faktisk slik. Mannen sa han bare skulle en kort tur inn til byen, og han skyldte på at han er for gammel og svak til å skrape bort all snøen, sier polititalsmann James Stanley til The Weather Network.

«Snømannen» ble ilagt ei bot på 680 norske kroner.

Mister lappen Da risikerer du en større skrape om du blir tatt for en liknende forseelse i Norge. For Utrykningspolitiet har også møtt på liknende tilfeller, og har delt bilder av verstingene - til skrekk og advarsel.

DÅRLIG SIKT: Det er ikke vanskelig å se at det er vanskelig å se gjennom ruta. Foto: UP
DÅRLIG SIKT: Det er ikke vanskelig å se at det er vanskelig å se gjennom ruta. Foto: UP Vis mer

- Det er mange som ikke orker å stå ute i kulda og skrape bilen på morrakvisten. Derfor velger noen å skrape bittelitt for deretter å la vifta gjøre resten av jobben. Men det tar opp mot 10 minutter før isen blir borte, og da har du allerede kjørt uforsvarlig alt for lenge, har UP-sjef Runar Karlsen tidligere sagt til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En god tommelfinger-regel er å skrape et område som dekker området vindusviskerne treffer på ruta.

FARLIG: Selv om ruta har blitt skrapt bedre enn de over, er det langt ifra godt nok. Foto: UP
FARLIG: Selv om ruta har blitt skrapt bedre enn de over, er det langt ifra godt nok. Foto: UP Vis mer

- Men det er også viktig å skrape siderutene, speilene og bakruta. Hvis man for eksempel skal skifte fil, er det svært farlig å gjøre uten sikt til siden eller bak, sier Karlsen.

I verste fall risikerer du å miste lappen på stedet, samt ei iskald bot på 10 000 kroner.

Slik slipper du å skrape Det aller beste er selvfølgelig å sørge for å slippe å måtte skrape. Det er bra for trafikksikkerheten - og så kan du sove ti minutter lenger om morgenen. Her er noen gode råd fra Dinside:

1. Garasje. Sikkert, men dyrt.
En oppvarmet garasje er det beste for bilen, og du slipper is og fryste dører. Men dette koster mye penger, og det er ikke overalt det er mulig heller.

2. Ullteppe, som i gamle dager.
Et gammelt utrangert ullteppe fra bestemor fungerer utmerket som isfjerner. Legg det over frontruta når du parkerer, og klem det fast i dørene på hver side. Minuset er at siderutene er like fulle av is.

3. Isfjerner-spray.
Denne får du kjøpt hos de fleste bensinstasjoner, eller din nærmeste bilrekvisita. Kan brukes på alle ruter, og forhindrer videre nedising.

4. Kupévarmer. Dobbel nytte!
Har du tilgang på motorvarmer, og har kontakt inne i bilen, kan du sette inn en kupévarmer. Den fjerner is på alle rutene og varmer samtidig opp motor og kupé. Minuset er at den trenger to til tre timer for å varme skikkelig opp.

5
. Spylervæske. For deg i farta.
Når isen er på det tynneste, kan du fjerne den med spylervæske og vindusviskerne. Varmeapparatet bør blåse varmt, ellers fryser spylervæska på igjen etter kort tid. Du må også huske å løsne fastfryste viskerblader.

6. Plastpose med varmtvann. MacGyver-varianten.
Hvis du fyller en plastpose med varmt vann, kan du bruke denne på fryste låser, dører og isete vinduer. Hold posen inntil, og isen forsvinner på et blunk. OBS: Ikke tøm det varme vannet på bilen, det vil gjøre vondt verre.

Og husk: Ikke bruk kokende vann. Da blir spenningen mellom rutene og vannet så stort at rutene kan sprekke.

7. Kjøp bil med varmetråder.
Ford og noen til leverer varmetråder i både frontruta og bakruta. En funksjon som virkelig er egnet for norske forhold. Dette burde vært tilgjengelig fra enda flere bilmerker. Trykk på knappen og bli kvitt is og dugg.