Kjørte tre kilometer før de oppdaget at én bil manglet

Kjøretøyene måtte holde stor avstand på grunn av dårlig sikt. Så forsvant den bakerste bilen fra sambandet.

KRATER: Her ble fire norske soldater drept i Afghanistan. På grunn av dårlig sikt kjørte bilene tre kilometer før de oppdaget at det siste kjøretøyet manglet. Foto: Asgeir Brekke / Forsvaret
KRATER: Her ble fire norske soldater drept i Afghanistan. På grunn av dårlig sikt kjørte bilene tre kilometer før de oppdaget at det siste kjøretøyet manglet. Foto: Asgeir Brekke / ForsvaretVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| REITAN/OSLO (Dagbladet): De norske soldatene var på vei tilbake fra et oppdrag i Ghalbala i Faryab-provinsen da det smalt. Veien var dårlig og tørr, og støvet så mye at bilene i kolonnen til slutt ikke kunne se hverandre. Sikten ble så dårlig at de bare hadde kontakt via radiosamband.

Seks kjøretøyer kjørte foran de fire norske soldatene Christian Lian, Simen Tokle, Andreas Eldjarn og Trond André Bolle. Likevel var det deres bil — som kjørte sist i kolonnen — som ble rammet.

Med dårlig sikt på den støvete veien fortsatte kolonnen i mellom 40 og 60 kilometer i timen, uten visuell kontakt med hverandre. For å unngå å kjøre inn i hverandre holdt kjøretøyene stor avstand. Pansringen dempet all lyd fra utsiden, og det var derfor ingen av de andre i kolonnen som oppdaget den enorme eksplosjonen som slukte det siste kjøretøyet. Først etter to til tre kilometer oppdaget de at det bakerste kjøretøyet manglet.

Trodde triviell årsak lå bak «De besluttet å snu med ett kjøretøy for å kjøre tilbake å sjekke hva som hadde skjedd. Dette kjøretøyet kjørte 8-900 m tilbake uten å oppdage noe, og returnerte så til resten av gruppen. De besluttet å snu hele kolonnen og kjøre tilbake. Sjefen for styrken trodde på dette tidspunktet at det var en triviell årsak til at bakre kjøretøy manglet. Grunnen til dette var at ingen i kolonnen hadde hørt noe smell eller sett noe som kunne tyde på et angrep,» står det i rapporten.
 
Men den grusomme virkeligheten skulle vise seg å være en annen.

FØR DE REISTE:
Bildet viser fra venstre Andreas Eldjarn, Trond Andre Bolle, Simen Tokle og Christian Lian foran kjøretøyet de benyttet, en Iveco Light Multirole Vehichle. 
Foto: PRT Meymaneh / SCANPIX
FØR DE REISTE: Bildet viser fra venstre Andreas Eldjarn, Trond Andre Bolle, Simen Tokle og Christian Lian foran kjøretøyet de benyttet, en Iveco Light Multirole Vehichle. Foto: PRT Meymaneh / SCANPIX Vis mer

Synet som møtte soldatene kan neppe ha vært i nærheten av trivielt.

Kunne sprengt en stridsvogn Veibomba besto av mellom 12 og 25 kilo eksplosiver med flere 107mm raketter og 152mm granater. Dagbladet får opplyst fra oberst Steinar Hannestad, som har ledet gruppa som la fram rapporten, at denne veibomben også ville sprengt en stridsvogn i lufta.
 
Dagen før hadde styrkene vært på møter med lokale ledere for å se på muligheter for å utbedre den utsatte veien. Sammen med en amerikansk ingeniøroffiser hadde de om lag 15 stopp langs veien dagen før den fatale veibomba gikk av. Da de til slutt gikk ut av kjøretøyet kvelden før for å klarere området for mulige veibomber ble de angrepet av opprørere som skjøt på dem med håndvåpen.

- Døde ikke forgjeves Rapporten konkluderer med at planlegging, gjennomføring og oppfølging er helt i tråd med gjeldende prosedyrer. Hannestad mener utførelsen av oppdraget er slik oppdrag skal utføres: i samarbeid med afghanere.

«Utførelse av oppdraget har i alle ledd blitt gjennomført på en særdeles profesjonell måte i en ekstrem situasjon,» står det.

De fire drepte døde ikke forgjeves, mener utvalget. De skriver at det under oppdraget var god stemning under møtet med lokale ledere. På møtet ble det blant annet underskrevet en avtale for avgivelse av landområde for bygging av en helseklinikk.