Kjos: - Helt tragisk

Grunngir hvorfor Norwegian har opprettet tre nye datterselskaper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FORNEBU/OSLO (Dagbladet): I ettermiddag kom den overraskende meldingen om at Norwegian oppretter tre nye datterselskaper som skal ha pilotene i de tre skandinaviske landene ansatt. Det kommer som svar på de norske pilotenes krav om å bli ansatt i moderselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) i stedet for i det allerede eksisterende datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN).

Fjernere fra moderselskapet De tre nye selskapene - Pilot Services Norway, Pilot Services Sweden og Pilot Services Denmark - ligger under NAN i organisasjonskartet. Dermed har pilotene ikke fått innvilget kravet om ansettelse i NAS; i stedet havner de nå enda et organisasjonstrinn unna moderselskapet. NAN går imidlertid ikke konkurs, som de fryktet, og de blir ikke outsourcet til et eksternt selskap.

En alvorstynget konsernsjef Bjørn Kjos møtte pressen i Norwegians hovedkvarter på Fornebu. Han forklarer organisasjonsendringen med pilotstreiken, som nå er på sjuende døgnet, og som legger hardt press på selskapets økonomi.

- Det er leit, det går ut over 100 000 passasjerer. Vi kan ikke ha det slik, sier han til Dagbladet.

Ulike krav Bjørn Kjos sier i sitt møte med pressen at han synes situasjonen er «helt tragisk». Han sier Norwegian med det siste trekket har gitt pilotene - organisert i fagforeningen Parat - mulighet til å forhandle på overtid.

- Vi har satt de norske i ett selskap, de i Sverige i ett selskap og de i Danmark under ett, sier Kjos.

Han forklarer de tre ulike selskapene med at pilotenes krav er ulike i de tre landene.

- Jeg vet ikke om fagforeningene vil godta tilbudene. Det kan være forskjellig fra land til land, det er sterke krav i Danmark om pensjon, for eksempel, mens det i Norge er andre krav. Jeg vet ikke hvordan tilbudet vil bli mottatt, sier konsernsjefen.

- For stor innflytelse Norwegian forsikrer at pilotenes rettigheter, herunder tariffavtaler, overføres til de nye selskapene.

Kjos og Norwegian setter med dette utspillet en stopper for de norske pilotenes krav om å bli ansatt i NAS. Begrunnelsen er at de da ville fått for stor innflytelse i Norwegian som helhet.

- Når det gjelder kravene om at de skal bestemme selv hvor og når de skal fly - så er det bare å si at moderselskapet ikke vil gi fra seg den retten, sier Kjos til Dagbladet.

Parat har i 17.20-tida ikke kommentert Norwegians utspill.