FESTLIG: På dette bildet fra 2013 på Gardermoen åpner Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.v.) flyselskapets første direkterute til New York. Han er sammen med Oslo Lufthavns administrerende direktør, Nic Nilsen. Senere har det blitt mange kontroverser rundt de amerikanske flygningene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
FESTLIG: På dette bildet fra 2013 på Gardermoen åpner Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.v.) flyselskapets første direkterute til New York. Han er sammen med Oslo Lufthavns administrerende direktør, Nic Nilsen. Senere har det blitt mange kontroverser rundt de amerikanske flygningene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Kjos får smekk i tvist med Norwegians kabinpersonell i USA

- Mine kolleger og jeg er veldig fornøyde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Få dager etter at Norwegian-sjef Bjørn Kjos fikk en etterlengtet foreløpig amerikansk flytillatelse for Norwegians irske datterselskap, led han og Norwegian tirsdag nederlag i National Mediation Board (NMB) i USA.

I NMBs avgjørelse gis amerikanske kabinansatte i bemanningsselskapet OSM Aviation gjennomslag for at Norwegian er deres reelle arbeidsgiver - sammen med OSM.

- Mine kolleger og jeg er veldig fornøyde, skriver Valentin Lorien, talsmann for de kabinansatte.
Nå ser han fram til å starte direkte forhandlinger med Norwegian.

Danner fagforening I avgjørelsen fra NMB finnes følgende smekk til Norwegian og Bjørn Kjos:

«Et flyselskap kan ikke bruke underleverandører for alle essensielle funksjoner (...) og prøve å unngå sine lovforpliktelser ved å hevde at ingen av selskapene som tilsammen utgjør hele luftoperasjonen er flyselskaper.»

Ifølge Valentin Lorien betyr avgjørelsen at arbeidsgruppen han er talsmann for, Norwegian Cabin Crew Association, nå kan danne en fagforening.

- Straks vi er fagorganiserte, vil det amerikanske kabinpersonellet kunne forhandle om kollektive avtaler med Norwegian, og ikke bare med OSM, skriver han i en epost til Dagbladet.

Operasjonell kontroll  Stridens kjerne var om amerikanske kabinansatte som er innleid fra bemanningsselskapet OSM Aviation Inc. i realiteten styres og kontrolleres av Norwegian Air Shuttle (NAS).

Det svarer NMB et klart «ja» på.

NMB viser blant annet til at disse ansatte bruker Norwegians uniformer og ID-brikker, ikke kan leies ut til andre flyselskaper, og at Norwegian har full operasjonell kontroll over dem:
«NAS og OSM er i fellesskap arbeidsgivere for de ansatte», konkluderes det.

Brennhet strid NMB fastslår at de kabinansatte og Norwegian derfor kommer inn under loven Railway Labor Act, som angir rammeverket for å løse arbeidslivskonflikter i jernbane- og flyindustrien.

Dette har både Norwegian og OSM benektet, og begrunnet det med at Norwegian etter deres syn ikke utøver noen kontroll over OSM.

Uenigheten om hvem som er egentlig arbeidsgiver - morselskapet Norwegian Air Shuttle eller tilknyttede selskaper - er et brennhett stridstema også i Norge.

Under fjorårets pilotstreik ble det kranglet heftig om dette. I neste måned kommer striden opp på nytt, i en rettssak mellom Norwegian og blant andre fagforeningen Parat.

- Spenner bein - Dette er akkurat det samme som pilotene i Norwegian streiket for i fjor, og som en del av Parats medlemmer har saksøkt Norwegian for, sier Parats nestleder Vegard Einan til Dagbladet.

Einan mener NMBs avgjørelse er «relevant» i den kommende rettssaken i Norge.

- Denne avgjørelsen spenner bein under den modellen Norwegian har for å strukturere seg bort fra arbeidsgiveransvaret, sier Vegard Einan.

Det svarer Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen slik på:

- Det er ikke vanlig i større konsern at de ansatte har tariffavtale med morselskapet eller holdingselskapet, men det er noe Parat her i Norge likevel krever. Vi skulle gjerne sett at Parat -  i likhet med Norwegian og OSM Aviation - anerkjenner medarbeidernes rett til å organisere seg lokalt, slik Parats medlemmer i Norge har anledning til. Vi oppfordrer Parat til å tenke på sine egne medlemmers ve og vel, for Parats medlemmer i Norge er avhengig av at Norwegian kan vokse globalt — det trygger arbeidsplassene for alle.

- Tett samarbeid Ifølge Sandaker-Nielsen er både Norwegian og OSM Aviation positive til fagforeninger.

- OSM Aviation har allerede inngått flere avtaler med fagforeninger blant annet i Finland og Storbritannia, og vil arbeide videre med å få flere avtaler på plass. Norwegian har et tett samarbeid med OSM Aviation både i USA og Europa, og har etablert et felles selskap som etter planen skal være operativt innen kort tid, opplyser han.

Norwegian hadde nettopp mottatt skrivet fra National Mediation Board da Dagbladet ringte i går, og ville gå nøye gjennom det før selskapet ville gå ut med ytterligere kommentarer.

- Veldig klart Nå ser Valentin Lorien fram til å diskutere både arbeidslivssaker og lønns- og velferdsgoder med både OSM og Norwegian.

Han mener det var liten tvil om NMBs avgjørelse:
- Det var veldig klart helt fra starten av at Norwegian har ansvar for alle operasjonelle saker, og at OSM bare har ansvaret for personellsaker.

Han forklarer at arbeidsgruppen Norwegian Cabin Crew Association nå vil styres av USAs føderale lover, og ikke delstatens lover, og at de kan danne én fagforening i stedet for separate fagforeninger for basene i New York og Florida.