GÅR SÅ DET SUSER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortalte om kraftig vekst og om resultater som går rett til værs på en resultatpresentasjon i dag - men fikk også spørsmål om uro blant pilotene. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
GÅR SÅ DET SUSER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortalte om kraftig vekst og om resultater som går rett til værs på en resultatpresentasjon i dag - men fikk også spørsmål om uro blant pilotene. Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Kjos til misfornøyde piloter: - Kan de få jobb andre steder, kan de gjøre det

Klar melding til piloter som må velge mellom å jobbe deltid i Norwegian - eller innfri opplæringsgjeld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):- Det går så det suser for Norwegian og selskapets toppsjef Bjørn Kjos. I morges fortalte han pressen om kraftig vekst, bortimot fulle fly, og et resultat før skatt på en halv milliard kroner i andre kvartal.

Samtidig meldte Dagbladet at 24 piloter nå har fått valget mellom deltidsjobb gjennom vinteren - eller betale det de skylder Norwegian for opplæring.

- De er i grunnen bondefanget, mente Norwegian Pilots Union-leder Halvor Vatnar.

- Bare et tilbud Pilotene pådro seg i vinter gjeld til Norwegian på drøyt 200 000 kroner for opplæring («type rating») på flytypen Boeing 737. Minst halvparten av dem var lovet jobb i to år for selskapet, men fikk nylig vite at de ville stå uten jobb fra august/september.

- Hvis de kan få seg jobb andre steder, så kan de gjøre det. Dette er jo bare et tilbud som de har, sier Bjørn Kjos da Dagbladet spør om han har et råd til dem som nå har fått valget mellom å jobbe 50 prosent fram til april, eller å innfri gjelda.

Pilotene er ansatt i bemanningsbyrået ARPI, men tilbys nå overgang til Norwegians foretrukne bemanningsbyrå OSM Aviation.

- Heldige - De har vært heldige som har fått denne utdanningen, og har fått flytid, sier Kjos. Han forklarer at det bare er unntaksvis at Norwegian tar inn piloter som ikke allerede har såkalt type rating for den aktuelle flytypen.

Gjelda tilbakebetales gjennom månedlige lønnstrekk på 2000 euro. De som tar imot tilbudet om deltidsjobb, får betalingen frosset gjennom vintermånedene, men den gjenopptas fra april når de igjen kan jobbe heltid.

Pilotene har fått frist til 30. juli med å si ja eller nei til tilbudet.

Mot Ryanair-nivå I morges fortalte Kjos pressen at sju millioner passasjerer reiste med Norwegian i andre kvartal - en økning på ni prosent. Nye ruter opprettes, både innenriks i Spania, og til Karibien og USA. Og hele tida kuttes det kostnader.

- Kostnadene er alltid det interessante for oss, sa Kjos fra podiet i Felix konferansesenter i Oslo.

Nå sikter Norwegian på å komme ned fra 40 øre til 25 øre per ASK (Available Seat Kilometers, som måler tilgjengelige seter ganger tilbakelagte kilometer), et nivå hvor bare Ryanair er i dag, når brennstoff holdes utenfor.

Vokser videre Driftsinntektene er hittil i år på 9,9 milliarder kroner, mot 8,6 milliarder i samme periode i fjor. Kjos tror at Norwegian vil fortsette å vokse i samme takt som nå.

- Det forventer vi, sier han til Dagbladet.

- Hvor lenge?

- Spesielt på long haul (langdistanse) kommer ikke det til å være noe problem de neste fem årene, sier Bjørn Kjos.