Bogstadveien:  Leiligheten i Bogstadveien kunne ifølge selger gått vesentlig høyere dersom megler hadde vært tilgjengelig. Foto: Helene Abusdal/FA
Bogstadveien: Leiligheten i Bogstadveien kunne ifølge selger gått vesentlig høyere dersom megler hadde vært tilgjengelig. Foto: Helene Abusdal/FAVis mer

Klager inn megler etter boligsalg

- At megler var utilgjengelig på buddagen ødela for en budrunde, mener boligselger Reidunn Nerheim, som klager megleren inn for reklamasjonsnemnda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - At megler var utilgjengelig på buddagen ødela for en budrunde som kunne gitt meg en betydelig høyere pris for leiligheten, mener boligselger Reidunn Nerheim ifølge Finansavisen.

Da Nerheim bestemte seg for å selge den 54 kvadratmeter store toromsleiligheten i Bogstadveien, falt valget på megler og partner Christian Falkenberg hos Privatmegleren Park på Majorstuen. Leiligheten ble lagt ut for salg i romjulen med en prisantydning på 3,1 millioner. I starten av januar var det klart for visninger.

- Rundt halv tre kom et bud fra en av budgiverne på 3,1 millioner kroner. Megler og jeg blir enige om å komme med motbud på 3,15 som budgiver avslår. Deretter hører jeg ikke mer fra megler før klokken seks. I mellomtiden har budgiver ombestemt seg, og hevet budet til 3,15, men dette får jeg ikke vite om. Budgiveren satte frist til klokken 17, men heller ikke han hører fra megleren innen fristen, sier Nerheim til Finansavisen.

I kommentarfeltet i journalen har megler skrevet: «Selger informert pr. sms ETTER fristen, megler var ikke i stand til å formidle innenfor fristen. Megler ga beskjed til budgiver pr. sms at megler ikke var tilgjengelig, og ba om at budet sto til kl 20:00, det ble avvist av budgiver».

Artikkelen fortsetter under annonsen

I åtte-tiden ringer denne budgiveren (budgiver 1) direkte til Nerheim.

- Han hadde ringt megler uten å få svar. Selv om han ikke ville forlenge budet til klokken åtte, var han fortsatt interessert i leiligheten og ønsket ny dialog med megler.

Rett før budgiver 1 ringte, gjennomførte Nerheim to privatvisninger, hvorav den ene (budgiver 2) litt tid senere legger inn bud på 3,175 millioner, med frist halv ti, skriver Finansavisen.

- Heller ikke den siste budgiveren fikk svar fra megleren innen fristen.

Budgiver 2 fikk tilslaget, etter at budgiver 1 trakk seg som følge av at han ikke fikk svar på budet sitt. Finansavisen har snakket med kjøper som bekrefter historien, men ikke ønsker å kommentere saken.

- Jeg mener at dette er en reklamasjon på megler, og har bedt om at de bortfaller meglerhonorar og omkostninger på nærmere 100.000, sier Nerheim til Finansavisen

- Urimelig krav Megler Christian Falkenberg i Privatmegleren sier de ønsker en vurdering i klagenemnda velkommen.

Falkenberg mener imidlertid at krav om kompensasjon for honorar og utlegg er urimelig.

- Jeg har vurdert om jeg kunne gjort noe annerledes, og også bedt faglig leder vurdere min innsats. Hadde dette vært kritikkverdig ville vi umiddelbart søkt å finne en minnelig løsning, men selger har bedt om full kompensasjon for både meglerhonorar og direkte utlegg. Dette har vi ansett som et helt urimelig krav, sier han til Finansavisen.

Flere nyheter Sterke reaksjoner på nye forslag for festeavgift
- Beste hyttemarked på ti år
Klassisk boligfeil kan koste deg minst 100.000 kroner