Uværet herjer:

- Klager på hver minste lille ting

Snøen og isen fortsetter å komme, og det samme gjelder klagene til brøytemannskapene.

12 TIMERS SKIFT: Øyvind Ramberg jobber 12 timers skift og er til enhver tid i beredskap. Foto: Privat
12 TIMERS SKIFT: Øyvind Ramberg jobber 12 timers skift og er til enhver tid i beredskap. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Hvilken ferie?

Det svarer Øyvind Ramberg (20) i Hadeland Maskindrift med litt latter på lur, da Dagbladet spør han om hvordan juleferien har vært.

Mye av juletida og nyåret til Ramberg har nemlig blitt tilbrakt bak rattet på brøyte- og strøbilen i Oslo sentrum. Oppdraget hans er å gjøre veiene og fortauene mulige å ferdes på, over all snøen og isen.

Oslo sentrum kan bli kaos på snøfylte dager.

- Det er mye folk og styr, sier Ramberg.

Totalt har det kommet inn 3629 bymeldinger i Oslo fra 15. oktober 2022 til nå.

Henvendelsene gjelder alt fra brøyting, strøing, ønske om snøfjerning på gater, veier fortau og sykkelfelt, forteller Joakim Hjertum, seksjonssjef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten (BYM).

14 000 tonn grus

I Oslo har det til sammen blitt strødd over 14 000 tonn med grus denne vinteren. 9 000 av disse ble strødd mellom jul og nyttår, ifølge Hjertum.

BYM har hovedansvaret for kommunale veier i Oslo. De har eget brøytemannskap, men er også nødt til å bruke innleid arbeidskraft - som Hadeland Maskindrift.

Å brøyte og å strø er en kamp mot klokka i været som har vært den siste tida. Det snør, så er det sol, så er det plussgrader, så er det minusgrader - ofte på samme dag.

ERFAREN: Øyvind Ramberg har tilbrakt fire vintre bak rattet på brøyte- og strøbilen. Foto: Privat
ERFAREN: Øyvind Ramberg har tilbrakt fire vintre bak rattet på brøyte- og strøbilen. Foto: Privat Vis mer

Ramberg brøyter, så kommer det mer snø, og kort tid etter må han returnere til samme vei for gjøre den samme jobben.

20-åringen jobber 12 timers skift og er til enhver tid i beredskap, klar til å kaste fra seg det han driver med, forteller han.

- Kjefter og kjefter

Fulle mennesker på Karl Johan i helgene er blant dem som ofte gir han en tommel opp, ifølge Ramberg.

Ellers går de fleste tilbakemeldingene han får direkte under klage-kategorien.

- Dette er min fjerde vinter og tålmodigheten til folk har ikke akkurat blitt bedre.

Noen klager er berettiget, slik som de gangene handikapparkeringer blir brukt som snødeponier ved et uhell.

Hittil i år har det allerede kommet inn 764 bymeldinger om snøen og veiene.

Andre ganger, ikke.

- Folk kommer opp til meg, kjefter og kjefter, spør meg hvorfor jeg ikke kan salte og strø mer. Man blir litt paff, sier han.

KAOS: Flere veistrekninger er stengt som følge av snøværet på Østlandet onsdag. Vegtrafikksentralen har en klar oppfordring til de som har tenkt seg ut i trafikken. Vis mer

Bymeldingene tikker inn en og en, og Ramberg setter kursen mot nabolagene for å løse problemene.

- Mange klager på hver minste lille ting. Det er ikke brøyta godt nok her, ikke strødd godt nok der, sier han.

Alltid noen som klager

Det er vanskelig å være over hele byen, på samme tid. Selv om det er mange henvendelser, er Ramberg motivert og tar klagene på strak arm.

- Man kan ikke ta seg nær av alt for det hadde blitt veldig mye. Man må bare drite i det, sier Ramberg.

Daglig leder i Hadeland Maskindrift Arne Christian Sandsengen, bekrefter til Dagbladet at det kommer inn mange henvendelser.

- Noen vil ha mye salt, andre vil ikke ha salt, noen vil ha grus, andre ikke, sier Sandsengen.

Mannskapene er ute døgnet rundt. På de verste dagene har de mellom 150-200 arbeidere som jobber mot det glatte føret.

- Det er alltid noen som klager, men det tåler vi. Vi må bare krumme nakken og kjøre på, sier Sandsengen.

Strø og strø

Hjertum i BYM sier til Dagbladet at mange kanskje ikke ser arbeidet brøyte- og strømannskapene driver med.

- Det er gjort en betydelig innsats, men været har vært utfordrende. Det er tidvis vanskelig å gjøre en synlig god jobb, sier Hjertum.

Isen fryser raskt over områder som blitt strødd, og veiene blir dermed glatte igjen.

Ifølge Hjertum kan noen av arbeiderne jobbe i opptil 16 timer av gangen. Flere skal også ha kastet seg ut i beredskap midt i feiringen på jule- og nyttårsaften.

VINTERHACKS: Det finnes mange gode tips og triks for hvordan man kan takle dette snøværet som sjåfør - vi har testet noen. Reporter: Anabelle Bruun. Video: Christina Korneliussen. Vis mer

Han forteller at de får mange henvendelser på dårlig jobb eller vanskelige forhold fra publikum.

- Vi føler at vi jobber i motbakke fordi vi må tilbake til de samme stedene og strø og strø. Det er litt demotiverende, men vi bretter opp ermene og jobber til folk er fornøyd, sier han.

Til Dagbladet skryter han av mannskapene som er ute på veien.

- Det er en stor og omfattende jobb å passe på at det er framkommelig for alle. Mannskapene jobber døgnet rundt og har stått på skikkelig den siste tida, selv om folk kanskje ikke ser det, sier Hjertum.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer