Klagestorm mot sex-inkasso

BERGEN (Dagbladet): Forbrukerkontorene landet over har etter nyttår blitt nedringt av personer som mener å ha fått urettmessige regninger på sex-telefoner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klagene rettes mot inkassobyrået Intrum Justitia.

Ved Forbrukerrådets kontor i Bergen har det i løpet av to dager kommet inn vel 60 klager. På landsbasis skal antallet være flere tusen.

- Vi har sett regninger fra Intrum Justitia som viser at det er ringt fra en telefonboks. Andre som har mottatt regning er mennesker på gamlehjem med hustelefoner som har vært avstengt i lang tid. Det får oss til å lure på hva disse selskapene driver med, sier konsulent Frode Vestrheim ved Forbrukerrådets kontor i Hordaland.

- Voldsomt problem

Jurist Paal Bjønness i Forbrukerrådets sekretariat i Oslo sier problemet er stort landet over:

- Alt fra prester til næringslivsledere har mottatt regninger de ikke vedkjenner seg. De føler ubehag ved regningene, og ønsker naturlig nok ikke å betale, sier Bjønness.

Forbrukerrådet anbefaler alle som mener de mottar urettmessige regninger å klage skriftlig:

- Da blir det opp til firmaene som leverer teletjenestene å bevise at du har benyttet tjenestene, sier Bjønness.

Først mottar folk faktura fra Tele Factoring AS. Dernest kommer en ny faktura, pluss gebyr, fra Intrum Justitia. Det snodige er at de to selskapene har nøyaktig samme adresse, telefon- og telefaksnummer. Den som ringer telefonnummeret får nøyaktig samme metallstemme til svar: «Vi har i dag så stor trafikk at vi anbefaler deg å ringe tilbake seinere.»

- Mange klager

Markedssjef Thor-Ivar Mathiesen i Intrum Justitia sier de har mottatt mange klager etter at selskapet sendte ut et stort antall fakturaer i desember. Ifølge ham sender Intrum Justitia ut de første fakturaene for klienten - Tele Factoring. Daglig leder Arne Patrik Thomassen i Tele Factoring sier at hans selskap sender grunnlaget for fakturaene på vegne av selskapet Audio Voice Norge, som har samtalefiler å vise til.

- Vi sender ikke ut fakturaer på samtaler som ikke er gjort, men snakker ofte om klagene som kommer inn. I den forbindelse ser vi gjennom våre rutiner, sier Thomassen.

Mathiesen i Intrum Justitia beklager at de som vil klage over telefon bare møter en automatisk svarer:

- Fem av våre ansatte er rammet av influensaepidemien. De som mener fakturaen er urettmessig må klage skriftlig til oss, så videreformidler vi klagen til vår oppdragsgiver.