Klar som et Koenigsegg

Norske investorer mener alvor. General Motors styrte for A4, mener norsk gründer. Les hvordan de vil forandre Saab.

MILJØ, EGEN KULTUR OG TEKNO: Det vil Bård Eker ha mer av i Saab, dersom han og Koenigsegg, mend en rekke norske investorer i ryggen, overtar svenske kriserammede Saab. TIl venstre for Eker står det som kan bli hans siste Porsche. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
MILJØ, EGEN KULTUR OG TEKNO: Det vil Bård Eker ha mer av i Saab, dersom han og Koenigsegg, mend en rekke norske investorer i ryggen, overtar svenske kriserammede Saab. TIl venstre for Eker står det som kan bli hans siste Porsche. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

|||FREDRIKSTAD (Dagbladet): - Det har vært en del giftige kommentarer i svenske medier. Jeg vil gjøre en ting helt klart, vi skal ikke kjøpe Saab bare for å choppe det opp (selge stykkevis og delt, red anm.). Det er ikke slikt vi driver med, sier gründer og medeier i bilprodusenten Koenigsegg, Bård Eker, til Dagbladet.

Internasjonal oppmerksomhetTorsdag kveld kunne SVT avsløre at Koenigsegg, der Eker eier 49 prosent, med en rekke norske investorer i ryggen, vil bla opp det som trengs for å ta over kriserammede Saab og stable den 52 år gamle svenske stoltheten på beina igjen.

Kjøperne skal ha underskrevet en intensjonsavtale med de amerikanske eierne General Motors (GM).

- Vi tror det er mulig og at vi har flere gode løsninger å ta med oss inn i Saab, sier Eker.

Mens sekretæren hans har brukt dagen i telefonen med å forklare internasjonale medier som New York Times og Bloomberg at Eker ikke er på kontoret, tar han seg tid til å møte Dagbladet utenfor huset sitt i Fredrikstad.

Neste ukeMed varemerket og produksjonslokalene, blant annet på Trollhättan i Sverige, følger en gjeld på 10,5 milliarder og 3400 ansatte. Forhandlingene om en overtakelse foregår nå for fullt i Zürich.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer