MILJØ, EGEN KULTUR OG TEKNO: Det vil Bård Eker ha mer av i Saab, dersom han og Koenigsegg, mend en rekke norske investorer i ryggen, overtar svenske kriserammede Saab. TIl venstre for Eker står det som kan bli hans siste Porsche. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
MILJØ, EGEN KULTUR OG TEKNO: Det vil Bård Eker ha mer av i Saab, dersom han og Koenigsegg, mend en rekke norske investorer i ryggen, overtar svenske kriserammede Saab. TIl venstre for Eker står det som kan bli hans siste Porsche. Foto: John T. Pedersen/DagbladetVis mer

Klar som et Koenigsegg

Norske investorer mener alvor. General Motors styrte for A4, mener norsk gründer. Les hvordan de vil forandre Saab.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||FREDRIKSTAD (Dagbladet): - Det har vært en del giftige kommentarer i svenske medier. Jeg vil gjøre en ting helt klart, vi skal ikke kjøpe Saab bare for å choppe det opp (selge stykkevis og delt, red anm.). Det er ikke slikt vi driver med, sier gründer og medeier i bilprodusenten Koenigsegg, Bård Eker, til Dagbladet.

Internasjonal oppmerksomhet
Torsdag kveld kunne SVT avsløre at Koenigsegg, der Eker eier 49 prosent, med en rekke norske investorer i ryggen, vil bla opp det som trengs for å ta over kriserammede Saab og stable den 52 år gamle svenske stoltheten på beina igjen.

Kjøperne skal ha underskrevet en intensjonsavtale med de amerikanske eierne General Motors (GM).

- Vi tror det er mulig og at vi har flere gode løsninger å ta med oss inn i Saab, sier Eker.

Mens sekretæren hans har brukt dagen i telefonen med å forklare internasjonale medier som New York Times og Bloomberg at Eker ikke er på kontoret, tar han seg tid til å møte Dagbladet utenfor huset sitt i Fredrikstad.

Neste uke
Med varemerket og produksjonslokalene, blant annet på Trollhättan i Sverige, følger en gjeld på 10,5 milliarder og 3400 ansatte. Forhandlingene om en overtakelse foregår nå for fullt i Zürich.

- Det har vært mange prosesser samtidig for å få til kjøpet og det kan fremdeles dukke opp skjær i sjøen, sier Eker, som ikke stiller seg avvisende til Saabs eget utsagn om at en avtale kan være på plass allerede neste uke.

Til tross for at finanskrisen også lar seg føle i Skandinavia «er det mange investorer som vil være med» for å finansiere oppkjøpet, sier Eker.

- GM var A4
- Men pengebeløp og hvem som er med oss vil jeg ikke uttale meg om, sier Eker, som har vært tungt inn på designsiden av den siste Koenigsegg-serien, CCX.

Saab kommer trolig til å få nedskrevet sin gjeld på 10,5 milliarder svenske kroner med hele 75 prosent, noe som gjør det emr lønnsomt å bli med på bileventyret.

- Vi har tilslutning fra over 80 prosent av kreditorene, sier Gunilla Gustavs, ved Saabs infoavdeling til Expressen.se.

Den resterende gjelden må betales på ett år.


- Hva er det viktigste du og Koenigsegg tar mer dere inn som eiere?

- Kultur og teknologi. Saab må bli mer nyskapende, ikke gis en A4-mal, som er litt det General Motors gjorde. Og Saab-kulturen må bli sterkere, hos forhandleren, kundene og på Trollhättan, det vil vi og investorene gjerne være en katalysator for, sier bilentusiasten.

- Banebrytende teknologi
Mens Saab ikke alltid knyttes til «fart og spenning» er Koenigsegg-bilene verdens raskeste, med unik teknologi og design.

- Jeg er sikker på at vi har noen gode løsninger for Saab, med banebrytende teknologi. Og vi tar ikke et nei for et nei når en ny idé kommer opp.

- Er satsning på brenselceller og el-biler et mulig scenario?

KAN SKIFTE HENDER NESTE UKE: Saabs fabrik i Trollhättan. FOTO Erik Abel / SCANPIX / Vis mer

- Ja. Uansett hvilken del av transportindustrien man jobber i må man tenke miljø.

Fagbevegelsen
Eker understreker at avtalene ikke er på plass ennå og at de er avhengig av velvilje fra alle ledd.

- Vi har hatt veldig god vid i seilene siden vi startet, men vi er kanskje snart på et nytt nivå: Da må gutta på gulvet ville være med å satse. Det holder at noen få ikke vil, for at planene skal gå i vasken, sier Eker.

- Ville dere kommet dit dere er nå dersom fagbevegelsen var klart negativ?

- Nei, vi ville vel ikke det, uten at jeg vil si noe som kan skade forhandlingene nå. Fagbevegelsen i Saab er viktig og alle vil unngå store oppsigelser. Samtidig lever vi i en verden der det skjer.

- Vil alle de 3400 ansatte beholde jobben?

- Det er ikke intensjonen å si opp mange, men dette kan jeg ikke si mer om nå.

Fagforeningen understreket i dag at tre selskaper vil overta Saab. Han mener medias fokus på at partene har underskrevet en intensjonserklæring er overdrevet.


- En slik skriver man jo når man setter seg ved forhandlingsbordet, sier leder Paul Åkerlund i IF Metall på Saab i Trollhättan til Expressen.se.


Svensk mor
Tanken på oppkjøpet er ikke bare fristende. I dag leder og eier han i flere små selskaper.

- Jeg merker det er kjempeskummelt, med et så stort industrielt selskap, innrømmer Fredrikstad-mannen.

- Dette er jo det største skipet noen av oss noen gang har sittet i, avslører han.

Kommunikasjonen med söta bror vil trolig gå greit, selv har Eker svensk mor.

- Mor er født i Årland, så svensk er jeg godt vant med, sier Eker.

Hemmelige investorer
Eker vil ikke kommentere hvem investorene som vil kjøpe Saab er.

I ZÜRICH: Eier av bilprodusenten med samme navn, Christian Koenigsegg, ligger i forhandlingere med GM og Saab i Sveits. Foto: Adam Ihse/AFP Vis mer

- Det kan jeg ikke si. Men jeg har fulgt med på spekulasjonene i avisene og det har vært morsomt, der har det dukket opp mye rart, sier Eker.

Dagbladet har i løpet av dagen kontaktet flere kjente personer og bedrifter for å spørre om de har planer om å investere i Saab, men uten resultat.

Først over helgen kommer General Motors til å offentliggjøre den endelige kandidaten.

- I begynnelsen av juli bør salget være unnagjort, sier Saabs informasjonssjef Eric Geers til Expressen.

I mellomtiden regner Geers med at forhandlingene går for fullt.

USIKKER FRAMTID: Ansatte ved Saab Automobiles fabrik i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall / EXPONERA / SCANPIX SVERIGE Vis mer