Klare for ekteskapsskole

TRONDHEIM (Dagbladet): De er unge, de er spente - og de er klare til å gå på ekteskapsskole: Disse elevene ved Tiller videregående skole i Trondheim skal lære hvordan de kan leve og ha det godt sammen med et annet menneske og hvordan de kan forebygge samlivsbrudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De er med i et større forsøksprosjekt som tar sikte på å utvikle en egen verdi- og samlivsopplæring innen den videregående skolen, og de er svært spente på hva som kommer.

I tillegg til en rekke tema knyttet til familie- og samliv, vil de få undervisning i holdningsspørsmål, kommunikasjon og verdispørsmål.

-Jeg tror dette er nødvendig. Dagens videregående skole bruker omtrent all kraft på å kvalifisere ungdom til et arbeidsliv, mens det å kvalifisere dem til et privat- og familieliv er sterkt underkommunisert, sier daglig leder Berger Hareide ved Samlivssenteret på Modum Bad i Buskerud.

I det såkalte UNGSAM-prosjektet kartla de for tre år siden hva ungdom tenker om sitt framtidige samliv og familieliv:
90 prosent av de spurte elevene sa at samlivsspørsmål er noe de vil lære mer om på skolen. To tredjedeler mente at de kan nok om prevensjon, sex og kjønnsroller - men at de trenger å lære mer om hvordan man lever sammen med et annet menneske.

Dette vakte så pass interesse i Undervisningsdepartementet og skolevesenet at man bestemte seg for å gjøre noe med det. Resultatet er forsøksprosjektet med verdi- og samlivsopplæring, som settes i gang nå i høst.

Forsøksskoler

Fem videregående skoler i fire fylker er plukket ut til å være med, deriblant Tiller videregående skole i Trondheim.

-Vi er helt i startfasen, men gleder oss til å komme i gang, sier rektor Vemund Wemundstad til Dagbladet.
Han har tatt ut tre klasser til prosjektet: En rein gutteklasse i transportfag, en rein jenteklasse i hjelpepleiefag og en blandet klasse i allmennfag.

-Det er meningen at vi skal utvikle vårt eget lokale opplegg, sier Wemundstad.

De har ennå ikke bestemt hvordan de skal organisere undervisningen, men det blir ikke snakk om et eget fag. Rektor ser for seg at verdi- og samlivsopplæringen kan komme inn i alle fagene.

-Alle fag har en etisk side. I transportfag ser vi for eksempel dette i forbindelse med kundebehandling, kroppsspråk og kommunikasjon, sier Wemundstad.

Danning

Tiller videregående skole har alltid lagt vekt på danning av elevene, ikke bare utdanning.

Rektor er ikke i tvil om at det også er mulig å gi ungdommene undervisning som kan gjøre det lettere for dem å fungere i et parforhold.
-Det er gjort altfor lite på dette området i skolen. Jeg har veldig stor tro på denne type undervisning, og jeg ser at det er et stort behov for den. Etter min mening har vi en plikt til å gjøre noe med dette, sier rektoren.

Berger Hareide ved Samlivssenteret mener også at det går an å forberede ungdom på å leve sammen med et annet menneske.

-Det handler om bevissthet og ferdigheter når det gjelder kommunikasjon og konflikthåndtering, og det handler om holdninger. Alt dette går det an å gjøre noe med pedagogisk, sier Hareide.

Det nytter

Det er gjort en del forskning på par i 20-årsalderen som har fått kursopplæring i det å snakke sammen, det å håndtere uenighet og konflikter, og også dette med holdninger og verdier.

-Disse ungdommene får det mye bedre sammen, de takler konflikter bedre og det blir færre skilsmisser, sier Hareide, som skal fungere som en faglig veileder i dette forsøksprosjektet.

Etter at ulike lokale modeller er prøvd ut i en toårsperiode, vil prosjektet bli grundig evaluert.

Ved å se på hva som fungerte bra og hva som fungerte dårlig, vil man prøve å finne fram til et gjennomarbeidet opplegg for verdi- og samlivsopplæringen. Samtidig vil man se på hvordan lærere kan etterutdannes .
-Jeg har jobbet som skolepsykolog det meste av mitt liv, og jeg vet det tar lang tid å innføre nye ting i skolen, så jeg er nøkternt optimistisk, sier Berger Hareide.

<B>SPENTE:</B> Disse elevene ved Tiller videregående skole får gjennom et nytt forskningsprosjekt en unik mulighet til å lære å leve sammen med en partner.