Ambulansefly satt på bakken:

- Klare til bruk på timer

Fem av Babcocks ambulansefly er tatt ut av tjeneste etter tekniske problemer. Hos konkurrenten står fem andre fly klare til bruk. - Har ikke hørt et ord, sier den daglige lederen.

KLAR TIL BRUK: Lufttransport har fremdeles flere av de gamle ambulanseflyene på lager, i påvente av salg.
Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
KLAR TIL BRUK: Lufttransport har fremdeles flere av de gamle ambulanseflyene på lager, i påvente av salg. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Flyene står klare, de. De var brukt fram til i sommer, og har alt som trengs for pasienttransport. De er så å si like de som Babcock bruker nå, bare at cockpit, motorer og propeller er eldre. Planen var at vi skulle bruke disse i ti år til, men så tapte vi anbudet, sier administrerende direktør i Lufttransport AS, Frank Wilhelmsen.

Beredskapen hos ambulanseflyene i Nord-Norge er kraftig redusert, etter at fem av 11 fly måtte tas ut av drift. Lørdag kom nyheten om at kapasiteten er nær halvert.

Allerede har helsepersonell vært ute og kritisert manglende handlingskraft og forståelse hos politikerne. Selv varslet Wilhelmsen allerede i sommer at han var bekymret over at et nytt selskap skulle ta over tjenesten selskapet hans har levert de siste ti åra.

- Ikke ett ord

- Lufttransport AS er bekymret for at oppstart av beredskap og overgangen med operatørbyttet ikke vil skje på en sikker og god måte, skrev han den gang i en elleve siders lang bekymringsmelding sendt til Luftambulansetjenesten HF.

I etterkant av at fornyelsen av avtalen gikk tapt for Lufttransports del, har flyene som ble brukt vært til salgs. Et halvt år seinere er imidlertid bare seks av 11 fly solgt.

De fem som står igjen kunne ifølge Wilhelmsen vært klare til bruk raskt, dersom en henvendelse kom. Med det kunne det kritiske behovet som nå har oppstått vært oppfylt.

- I løpet av noen timer kan det første settes inn i drift. I løpet av et par dager skulle vi hatt alle fem klare, men jeg har ikke hørt ett ord, sier den administrerende direktøren.

KRITISK: Administrerende direktør i Lufttransport AS, Frank Wilhelmsen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
KRITISK: Administrerende direktør i Lufttransport AS, Frank Wilhelmsen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer

Store mengder feil

Problemene som nå har oppstått, er bare de siste i en lang rekke siden i sommer. I november kunne Dagbladet avsløre at det i løpet av fem døgn hadde vært 39 beredskapsavbrudd for de norske ambulanseflyene. De lengste av dem på 12 timer.

Av de 39 avbruddene var 15 begrunnet med manglende besetning. Resten skyldtes uforutsette tekniske problemer eller hviletidsbestemmelser.

Luftambulansetjenesten HF, som har det overordnede ansvaret for luftambulanser i Norge, ble i sommer konfrontert med bekymringsmeldingen som var levert. Den gang mente de å ha god kontroll på situasjonen, selv om overgangen til nytt selskap var utfordrende.

- Vårt ansvar

Dagbladet har vært i kontakt med Helse Nord RHF. Der svarer Fagdirektør Geir Tollåli at det er de som har ansvaret for at befolkningen i Nord-Norge får de helsetjenestene de skal ha.

- Det er vårt ansvar, og derfor tar vi situasjonen svært alvorlig og gjør vurderinger hele tiden. Så langt har alle akuttoppdrag, ved bruk av alle tilgjengelige ressurser, fly og helikopter, blitt løst, sier han.

- Det står fremdeles fem fly på bakken som ikke er solgt hos selskapet som tidligere hadde oppdraget/beredskapen. Er det aktuelt å gå inn og kreve at Luftambulansetjenesten leier inn disse?

- Det har vi forstått vanskelig lar seg gjøre, og vi må henvise til Babcock som best kan forklare hvorfor, forteller Tollåli.

- Ingen rask operasjon

Babcock opplyser på en pressekonferanse søndag at det vil være utfordrende og tidkrevende å få satt inn de tidligere brukte flyene. Dette fordi selskapet ikke har disse i sin flåte. Pilotene må derfor trenes opp til å igjen kunne fly de tidligere flyene.

- Det er ingen rask operasjon. Det vil være utarbeidelse av en rekke dokumenter som skal være grunnlag for måten man vedlikeholder luftfartøyet på. Selv om det ser likt og enkelt ut, så er det en tidkrevende operasjon, sier Accountable manager i Babcock, Hans Andersen, på pressekonferansen.

Tollåli beskriver den nåværende situasjonen som uakseptabel og krevende for dem som skal koordinere luftambulansetjenesten. Befolkningen blir ifølge fagdirektøren utrygge på om de får hjelp hvis de får behov for det.

- Operatøren Babcock må snarest få løst de tekniske problemene som nå har oppstått, konkluderer Tollåli.

- Kommer til å gå liv

Kommuneoverlege Jan Eggesvik i Gamvik, lengst nord i Finnmark, mener derimot at situasjonen på ingen måte er under kontroll slik den nå framstår.

- Fortsetter det slik, så kommer det til å bli dødsfall. Det kommer til å gå liv. Fleksibiliteten forsvinner, sier en svært opprørt Jan Eggesvik til Dagbladet, og legger til:

- Når en slik ressurs forsvinner, bli ringvirkningene enorme. Jeg har selv vært med på å sende pasienter i ambulanse som har kjørt bak brøytebil og over tre fjelloverganger. Turen var 34 mil. Det er enorme avstander her oppe, men folk skjønner ikke hvor alvorlig dette rammer oss.

Eggesvik har vært lege i Finnmark siden 80-tallet. Han roser ambulanseflyene som et svært viktig verktøy, som nå er kraftig redusert.

- Ingen vet hvor mange lungebetennelser og forverrede hoftebrudd pasienter har fått som en konsekvens av ambulanseflykrisa. Dette er vår virkelighet nå, og alt skyldes kollapsen i ambulanseflytjenesten. Det er skremmende og en hån mot befolkningen, sier Eggesvik.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer