PRØVER SEG SOM SVAKSYNT: Knut Arild Hareide ble invitert til å krysse veien med blindestokk og briller som gir ham samme syn som Stine Jåthun  som bruker førerhund. I midten Sverre Fuglerud fra Norges Blindeforbund. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
PRØVER SEG SOM SVAKSYNT: Knut Arild Hareide ble invitert til å krysse veien med blindestokk og briller som gir ham samme syn som Stine Jåthun som bruker førerhund. I midten Sverre Fuglerud fra Norges Blindeforbund. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Klarer Blinde-Hareide å unngå trikken?

Knut Arild Hareide prøver seg som svaksynt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Knut Arild Hareide (Krf) fikk en liten smakeprøve på livet som svaktsynt da han møtte Stine Jåthun og førehunden Kalmer i dag.

Bakgrunnen er at Statens Vegvesen den siste tiden har fjernet rundt 160 fotgjenerfelt i 50- og 60-soner.

I går la Norges Blindeforbund frem en undersøkelse utført av Synovate, som viser at hele 79 prosent av befolkningen synes dette er uheldig.

Opplært til å finne sebrastripene Jåthun har kun 2-5 prosent sidesyn, eller et såkalt tunnelsyn, som betyr at hun kun kan se minimalt av det som er rett fremfor henne.

Fotgjengerfeltene er umulig å få øye på hvis hun ikke vet hvor hun skal se.

Heldigvis finner Kalmer fort frem til sebrastripene når han blir bedt om det.

- Hvis fotgjernerfeltene blir borte ville han blitt stresset og frustrert, sier Jåthun.

Jåthun forteller at hun bruker hørselen mye, men at det kan være vanskelig i en by med så mye lyder.

FAMLER I BLINDE: Knut Arild Hareide ble litt retningsvill da han fikk prøve briller som gir ham samme syn som Stine Jåthun (i bakgrunnen). Til høyre Sverre Fuglerud. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
FAMLER I BLINDE: Knut Arild Hareide ble litt retningsvill da han fikk prøve briller som gir ham samme syn som Stine Jåthun (i bakgrunnen). Til høyre Sverre Fuglerud. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer

- Selv om jeg hører at folk går over, betyr ikke det at jeg kan gå. Jeg går aldri over før jeg er helt sikker. At trikker ikke stopper ved fotgjerngerfelt kan også være problematisk, sier hun.

- Viser gode holdninger Knut Arild Hareide fikk i dag prøve å krysse et fotgjengerfelt med stokk og «blindebriller» som ga ham samme syn som Jåthun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var en lærrerik opplevelse. Jeg er veldig imponert over hvordan førerhunden jobber, sier han.

Hareide mener tallene fra Blindeforbundets undersøkelse viser at nordmenn bryr seg og har en god holdning i trafikken.

- Disse tallene er et utrolig tydelig signal til oss som politikere og Vegvesenet. Det er godt fjerningen av overgangsfeltene er stanset igjen, slik at dette kan vurderes nøyere, sier han.

- Noe de har «fått for seg» Vegvesenet mener det skjer flere ulykker med biler og fotgjengere i fotgjengerfelt enn ellers på veiene. Overgangsfeltene blir fjernet fordi de ikke er sikre nok.

- Det blir for dumt. Det blir som å fjerne fartsgrensene fordi det er mange som ikke følger dem, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder i Norges Blindeforbund.

Han sier videre at den nye undersøkelsen viser at de har folket i ryggen når de krever at fjerningen av fotgjengerfeltene stanses helt.

- Det at antall ulykker vil gå ned hvis de fjernes er bare noe Vegvesenet har «fått for seg». Fotgjengerfeltene er også veldig viktige for barn og eldre. I tillegg svarer mange bilister at de er ekstra observante ved fotgjengerfeltene, sier Fuglerud.

Vil ha flere, ikke færre Fuglerud mener at det heller er behov for flere fotgjengerfelt, og at sikringen av overgangsfeltene må bli bedre.

USIKKER: Knut Arild Hareide var ikke helt trygg da han skulle krysse veien med «blindebriller». Til høyre Sverre Fuglerud. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
USIKKER: Knut Arild Hareide var ikke helt trygg da han skulle krysse veien med «blindebriller». Til høyre Sverre Fuglerud. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer

Fjerningen av fortgjerngerfelt skal nå vurderes på nytt

- Vi er kjent med at blindehunder er trenet til å lete opp og følge sebrastripene ved kryssing av vegen. Dette kan vi ha lagt for liten vekt på i våre gjennomganger. Vi ser nå på hvordan vi kan sørge for bedre trafikksikkerhet for alle og samtidig ivareta behovene for de som ferdes med førerhund og andre grupper med spesielle behov. Dersom noen mener at det er fjernet gangfelt som ikke burde være fjernet tar vi naturligvis en ny vurdering av det, sier Guro Ranes i Statens vegvesen i en pressemelding.

LÆRERRIKT: Knut Arild Hareide fikk et innsyn i de svaksyntes verden. Han ble spesielt imponert over Stine Jåthuns (t.v) og hennes førerhund Kalmar. Til venstre Sverre Fuglerud. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
LÆRERRIKT: Knut Arild Hareide fikk et innsyn i de svaksyntes verden. Han ble spesielt imponert over Stine Jåthuns (t.v) og hennes førerhund Kalmar. Til venstre Sverre Fuglerud. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer