Klarer ikke å sperre stjålet VISA-kort

To måneder etter at Hanne S. Røed (34) sperret VISA-kortet, blir det fortsatt misbrukt hos parkeringsselskaper. Skandiabanken klarer ikke å sperre kortet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I midten av februar var Sarpsborg-jenta på restaurant og ble frastjålet veska med bankkort fra både DnBNor og Skandiabanken. Røed meldte umiddelbart fra til begge bankene, og regnet med at saken var ute av verden. Men to måneder etter blir fortsatt kortet fra Skandiabanken misbrukt til å betale parkeringsplasser. DnBNor-kontoen hennes er ikke blitt belastet etter sperringen.


-  Jeg tenkte at det må da være mulig å få stoppet elendigheta, men Skandiabanken hevder det ikke går å slette kontoen fra systemet, og at jeg må vente til kortet utløper. Dette er jo håpløst, sier hun.

Med jevne mellomrom blir den tidligere lønnskontoen belastet fra Europark, tross at kontoen for lengst er tømt og kortet sperret. Belastningene er på alt fra to til 90 kroner.

-  Det mest irriterende er at jeg må sende en reklamasjon til Skandiabanken for hver gang dette skjer. Banken sier at jeg må fortsette med dette helt fram til kortet går ut på dato i november, og at jeg har en klagefrist på 60 dager for hver enkelt belastning. Jeg er så oppgitt over Skandiabanken at jeg ba om å få avslutte hele kundeforholdet, men banken sa at heller ikke det er mulig, sier hun.

Tungvint løsning

Skandiabanken innrømmer at de har et problem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Parkeringsautomater er et problem for alle banker. Vi får ikke sperret kortene for bruk der, slik at vi er avhengige av hjelp fra kunden til å klage på belastningene.

Røed har fått dekket alle belastninger som er gjort etter at kortet ble stjålet, sier informasjonssjef Andris Hamre i Skandiabanken.

 LEI:  Hanne S. Røed (34) er lei av å klage til Skandiabanken hver gang det sperrede bankkortet hennes blir misbrukt i parkeringsautomater. Banken klarer ikke å sperre kortet. Foto: Jon Terje Pedersen
LEI: Hanne S. Røed (34) er lei av å klage til Skandiabanken hver gang det sperrede bankkortet hennes blir misbrukt i parkeringsautomater. Banken klarer ikke å sperre kortet. Foto: Jon Terje Pedersen Vis mer

Han innrømmer at de ikke har et system for å overvåke transaksjoner fra sperrede kort, men tror det er tilfeldig at Røed bare har dette problemet med Skandiabanken og ikke med DnBNor.

Ekstrasperre

Torstein Lind-Isaksen i Visa Bankgroup mener Skandiabanken har valgt en tungvint løsning.

-  Dette burde de ordnet opp i selv og gitt kunden et nytt Visakort, sier han.

Kortet er brukt på automater fra flere private og offentlige parkeringsselskaper i Oslo og Østfold.

-  Jeg skjønner ikke at dette er mulig, men feilen må ligge hos banken i og med at kortet blir brukt flere steder, sier kontorsjef Pål Gleditsch i Europark.

Sikkerhetssjef Hans-Jacob Aanonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon er overrasket over at Skandiabanken ikke klarer å sperre kortet.

-  Det er ukjent for meg at det er mulig å bruke et sperret kort, sier han.

Hamre sier han at banken - etter at Dagbladet tok kontakt - har lagt inn en ekstra sperre på kortet som gjør at Røed ikke lenger skal se noe til belastningene fra kortet.