Klarer ikke fristen

Det statseide selskapet Avinor som eier og drifter 46 sivile og militære flyplasser driver ulovlig på overtid. Nå ber selskapet om mer tid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Hverken Avinor eller Nor-Cargo Thermo har klart å fylle den lovpålagte kvinnekvoten i styret sitt. Ifølge et brev fra det statseide selskapet Avinor datert den 7. februar til Foretaksregisteret i Brønnøysund, vil ikke Avinor rekke å få valgt nye ansatterepresentanter til styret innen 7. april. Dersom Brønnøysundregistrene ikke finner noen lovhjemmel som kan gi Avinor mer tid, kan det heleide statsselskapet som eier og driver 46 sivile og militære lufthavner i Norge bli tvangsinnløst.

Nyvalg på overtid

- Selskapene Avinor og Nor-Cargo Thermo har tatt de nødvendige skritt for å rette opp feil og har meldt dette inn til Brønnøysundregistrene. Avinor vil avholde nyvalg av ansattevalgte representanter til styret den 26. april og Nor-Cargo Thermo i løpet av mars, sier informasjonssjef Ivar Torvik i Samferdselsdepartementet (SD).

I går ble det klart - dagen før kvinnedagen 8. mars - at selskapene Avinor og Nor-Cargo er blitt varslet om tvangsinnløsning av Foretaksregisteret i Brønnøysund på grunn av manglende kvinner i styrene.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete beklager situasjonen som har oppstått.

- Dette er ugreit. Jeg beklager at situasjonen har blitt som den er. Dette er ikke en sak jeg som politiker har kunnet påvirke. Men i SD tar vi dette meget alvorlig, sier Navarsete.


Ber om utsettelse

I brevet til Foretaksregisteret ber Avinor om en formell avklaring på hvordan Brønnøysundregistrene vil forholde seg til at Avinor ikke klarer å holde Foretaksregisterets fire ukers varsel om tvangsoppløsning.

BEKLAGER: - Dette er ugreit. Jeg beklager at situasjonen har blitt som den er, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Foto: Scanpix
BEKLAGER: - Dette er ugreit. Jeg beklager at situasjonen har blitt som den er, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Foto: Scanpix Vis mer

- Avinors anmodning er på grunnlag av redegjørelsen ovenfor at fristen utsettes slik at Avinor gis anledning til å gjennomføre et forsvarlig valg i tråd med representasjonsforskriften og i samsvar med valgstyrets fremdriftsplan. Vi ber om tilbakemelding på vår anmodning om forlenget frist så snart som mulig.

Hva skjer nå når Avinor er for sent ute?

- Det viktigste er at de ansattevalgte representantene kommer på plass. Jeg rekner med at det kommer til å gå, sier Navarsete.

Og hvis Foretaksregisteret ikke kan innvilge en utsatt frist til Avinor?

- Da må vi forholde oss til det, sier statsråden.

Informasjonssjef Torvik i SD vil ikke spekulere i hva som vil skje dersom Foretaksregisteret ikke innvilger en forlenget frist til Avinor.

- Nei, det har jeg ikke grunnlag til å kommentere på nåværende tidspunkt, sier Torvik. 


Departementet varslet

Klarer ikke fristen

På tross av at kjønnskvoteringen til styrer i statsaksjeselskaper trådte i kraft den 1. januar 2006 har ikke statseide selskaper greid å følge loven.

- SD har helt siden 6. oktober 2005 minnet styrene i Avinor, NSB, Baneservice og Posten Norge om lovpåbudet. Senest nå i et brev den 9. januar, sier Torvik.

Har SD har gjort flere liknende henvendelser til selskapene i 2006?

- Nei, ikke som jeg er kjent med, sier samferdselsminsiter Liv Signe Navarsete.