LYNTOG: Kinas nye tog kan kjøre i rundt 300 km/t og vil gjøre unna strekningen Beijing - Shanghai på fire timer og førtifem minutter. Foto: AFP/Scanpix.
LYNTOG: Kinas nye tog kan kjøre i rundt 300 km/t og vil gjøre unna strekningen Beijing - Shanghai på fire timer og førtifem minutter. Foto: AFP/Scanpix.Vis mer

Klart for kinesisk hurtigtog

Fra Shanghai til Beijing på 19 kvarter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå er alt klart for Kinas etterlengtede høyhastighetstog mellom Beijing og Shanghai. Ruten er klar til å åpne denne måneden, sier en regjeringskilde mandag, som avviser spekulasjon om sikkerhetsmessige bekymringer i kjølvannet av en korrupsjonsskandale.

- Teknologiene er avanserte, kvaliteten pålitelig og sikkerheten er garantert. Det er klart for drift og ruten vil åpne i slutten av juni, sa visejernbaneminister Hu Yadong på en pressekonferanse i følge nyhetsbyrået AFP..

Opp mot 300 km/t
Enveisbillett vil ligge på mellom 410 yuan og 1750 yuan (340 til og 1450 kroner) sammenlignet med om lag 1.300 yuan for en flytur mellom de to byene. Hu sa at togene vil bli kjørt i en hastighet mellom 250 og 300 kilometer i timen, selv om linjen er designet for en maksimal hastighet på 380 km i timen.

Hastigheten er i tråd med en landsdekkende direktiv offentliggjort i april hvor det heter at alle høyhastighetstog må kjøre saktere enn tidligere annonsert - ikke raskere enn 300  km/t. Dette for å gjøre reisen tryggere.

Korrupsjonsskandale Direktivet fra den kinesiske regjeringen kom etter en alvorlig korrupsjonsskandale ble avslørt i februar. Skandalen førte til bekymringer for at sikkerheten for Kinas høyhastighetstog stod i fare.

Jernbaneminister Liu Zhijun ble sagt opp øyeblikkelig etter en etterforskning av «alvorlige disiplinære brudd» - et begrep som vanligvis resulterer i kriminelle anklager. Han hadde angivelig mottatt mer enn 800 millioner yuan, eller 664 millioner kroner, i bestikkelser fra kontraktører i en anbudsrunde for byggingen av det nye jernbanenettet.

En måned senere avslørte Kinas statlige revisor at byggefirmaer og privatpersoner hadde tappet Beijing-Shanghai forbindelsen for ytterligere 150 millioner kroner.

Under fem timer
Til tross for dette er den nye jernbanen er fortsatt svært etterlengtet. Det nye hurtigtoget vil redusere reisetiden med to timer, slik at reisen mellom de to byene nå tar i underkant av fem timer. Det er et godt alternativ til den to timer lange flyreisen, som ofte kan være forsinket eller kanselert i det travle luftrommet. Ikke overraskende er det som oftest store trafikk køer til og fra de to flyplassene.

Kina har de siste årene investert tungt i sin høyhastighetsjernbanenett. Det forventes å overstige 13.000 km i 2012 og 16.000 kilometer innen 2020.