VANDALER: Motivet er ukjent, men natt til 7. april hadde én eller flere vandaler tatt seg inn på Jernbaneverkets eiendom og gått løs på trærne. Foto: Jernbaneverket. 
VANDALER: Motivet er ukjent, men natt til 7. april hadde én eller flere vandaler tatt seg inn på Jernbaneverkets eiendom og gått løs på trærne. Foto: Jernbaneverket. Vis mer

Klatret over gjerde for å kunne sage trær. Motiv ikke kjent

- Livsfarlig, advarer banesjef.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mens noen kvier seg for å gyve løs på trehogsten, er det andre som ser ut til å savne sag og øks.

Det kan i alle fall være en av flere forklaringer på synet som møtte Jernbaneverket i Trondheim 7. april i år.

Vandaler hadde da tatt seg inn på Jernbaneverkets eiendom ved Venstre kanalkai, og begynt å sage trær. Ett av trærne hadde blitt felt over skinnegangen, mens ytterligere tre hadde dype kutt, skriver Adressa.

Ikke lett

VELTET TRE: Ett av trærne lå over skinnegangen da Jernbaneverket kom til stedet. Foto: Jernbaneverket
VELTET TRE: Ett av trærne lå over skinnegangen da Jernbaneverket kom til stedet. Foto: Jernbaneverket Vis mer

Jernbaneverket valgte å anmelde forholdet, men saken ble henlagt fordi politiet ikke klarte å identifisere gjerningsmannen. Motivet bak hærverket er ikke kjent.

- Vi kjenner ikke til motivet, og vi vil heller ikke spekulere i det. Vi har anmeldt saken, som igjen ble henlagt, og da kommer vi ikke noe lenger i denne saken, sier banesjef Geir Revdahl til Dagbladet.

Ødela signalutstyr

Dette er ikke den eneste gangen Jernbaneverket i Trondheim er blitt utsatt for hærverk.

8. juni kunne Trønder-Avisa opplyse at signalutstyret til Trønderbanen hadde blitt sabotert i løpet av natta, noe som førte til halvtimes forsinkelser begge veier.

I tillegg forteller Revdahl at de har opplevd gjerder som blir klippet over, tagging og folk som tar seg inn i rommet hvor togtrafikken styres fra.

- Vi advarer folk mot å ta seg inn på Jernbaneverkets eiendom. Vi har hatt hendelser med kjøreledninger som viser at det er livsfarlig, sier Revdahl, med henvisning til en dødsulykke på Hedmark tidligere i år.