Kler av seg igjen

For ni måneder siden reklamerte dette paret for Oslo City i bare nettoen. Da ble det bråk. Nå skal de igjen opp på svære plakater, denne gangen med hennes høygravide mage i fokus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I februar i år ble det rabalder da Oslo City lanserte en reklamekampanje med bilder av en naken kvinne og mann i utfordrende posisjoner i sammenheng med kjøpedagen Valentines Day. Forbrukerombudet mottok et titall klager, og etter å ha vurdert saken konkluderte de med at reklamebildene var i strid med markedsføringsloven.

Regner med bråk

Nå kan det bli bråk igjen. Ni måneder etter forrige runde skal kjøpesenteret gjenåpne etter en større oppussing, og lanserer dette med en ny kampanje som garantert vil vekke oppsikt. Bildene er igjen av det nakne paret, men med en vesentlig forskjell. Nå er kvinnen gravid.

-  Det var ni måneder fra den forrige kampanjen, og ideen kom da jeg hørte at modellen skulle ha barn, forteller fotograf Virre Dahl.

-  Sist var det mange som mente at de «hadde seg» på bildene. Det får stå for deres regning. Men her er i alle fall resultatet. Kanskje de hadde rett?

-  Vi synes historien er for god til at vi kunne la sjansen gå fra oss. Den vekker oppsikt, og vi ønsker selvsagt mest mulig oppmerksomhet. Sist vurderte vi at det ikke var noe ulovlig i kampanjen, og det mener vi denne gangen også. Ellers ville vi ikke ha gjort det, sier senterleder Sturla Tune.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon vil vente med å uttale seg til han får sett bildene.

-  Men hvis de kjører en liknende kampanje så kan dette omfattes av samme paragraf, sier han.

I vurderingen av den forrige kampanjen vektla ombudet at bildene spilte på seksualitet, og derfor kunne være kjønnsdiskriminerende selv om bildet viste både en mann og en kvinne. Begrunnelsen var at bildene brøt med markedsføringslovens paragraf 1, første, andre og tredje ledd, det vil si at de «strider mot god markedsføringsskikk», er «i strid med likeverdet mellom kjønnene» og utnytter «det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann».

-  Vanskelig å vurdere

-  Det er vanskelig å vurdere lovligheten av slike bilder. Sist la vi vekt på poseringen og kroppsfokuset. Det kan høres ut som bildene denne gang er mindre utfordrende og vil kunne oppleves som mindre støtende. Men får vi mange henvendelser vil det ha betydning, selv om vi ikke er avhengig av klager for å ta opp en sak, fastslår Bjørn Erik Thon.

Får kommentarer

Kampanjen er en av flere Virre Dahl har gjort for Oslo City.

-  Jeg skjønner ikke at noen kan la seg støte av dette, dette er en positiv greie. Rett opp og ned, ærlig. Paret er til og med gift. Reklame oppleves ofte som bløff, men dette er ekte, sier Dahl.

Kampanjen varer i fire uker, og vil øke i omfang både med større plakater og med plassering på sentrale kommunikasjonspunkter.

-  Dette er den størst enkeltkampanjen vi har gjort i Oslo, sier Kristoffer Andresen, ansvarlig selger hos JCDecaux.

-  Den vil dekke det som er av buss, trikk og T-banestasjoner, og i tillegg utsiden av flere busser.

Og administrerende direktør Øyvind Markussen er sikker på at kampanjen ikke vil føre til uvettig kjøring i førjulstrafikken.

-  Alle installasjonene vurderes i forhold til vårt redaktøransvar. Slik vi ser det er ikke denne i konflikt med veitrafikkloven.

500 boards

Fra i dag vil det nakne paret kunne sees på over 500 boards rundt omkring i byen. Sturla Tune regner med reaksjoner denne gangen også.

-  Vi får jo kommentarer. Noen liker det, noen syns det er smakløst. Men folk prater om det, og det er billig pr.

-  Skal dere følge opp til neste år?

-  He he. Du skal ikke se bort ifra det, det begynner jo å bli morsomt. De er jo liksom Oslo City-paret. De handler faktisk her også.

Og for dem som lurer på resultatet av Valentines Day-kampanjen, så ble det ei lita jente.

BRÅK: I januar 2005 ble det sterke reaksjoner fra publikum på bilder av dette nakne paret som hang i vinduer på Oslo City i forbindelse med Valentines Day.
VAKKERT ELLER STØTENDE? Med bla. dette bildet ønsker Oslo City å friste publikum til handling i forbindelse med at kjøpesenteret gjenåpner etter en større oppussing.